Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 2)
Rozwinięty i sprawny transport jest więc warunkiem i czynnikiem dynamizującym wzrost gospodarczy. Z kolei brak rozwiniętej infrastruktury może być też czynnikiem hamującym. Rozwój transportu jest możliwy dzięki inwestycjom – zarówno w modernizację już istniejącej infrastruktury, jak i budowę nowych obiektów infrastrukturalnych.
Udostępniamy drugi fragment tekstu z serii o infrastrukturze multimodalnej autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Całość do przeczytania na: „KZA Express” 01(19)/.
Obserwując rynek transportowy w Polsce, widzimy, iż z roku na rok udział transportu samochodowego w rynku przewozowym rośnie, natomiast istotnie maleje udział transportu kolejowego.
Dla zmiany tych niekorzystnych trendów potrzebne są rozwiązania systemowe mające na celu wyrównanie warunków funkcjonowania obu gałęzi transportu. Transport samochodowy generuje o wiele większe koszty zewnętrzne niż transport kolejowy, a pomimo tego ponosi kilkakrotnie niższe opłaty za dostęp do infrastruktury transportowej. Polityka wspierania transportu kolejowego powinna trwać do czasu wyrównania pomiędzy gałęziami zasad ponoszenia wszystkich kosztów funkcjonowania, między innymi za dostęp do infrastruktury transportowej. Od kilkunastu lat jednym z głównych działań w zakresie polityki klimatycznej Unii Europejskiej jest dążenie do zmniejszenia negatywnego odziaływania transportu samochodowego. Kierunki tych działań zostały określone w zielonej księdze, a następnie w Białej Księdze. W roku 2011, a dokładnie 28 marca, Komisja Europejska przyjęła dokument Białej Księgi – Transport do 2050 roku. Strategia ta zakłada przeniesienie transportu z samochodowego do przyjaznych środowisku gałęzi transportu, w tym transportu kolejowego, oraz zmniejszenie emisji szkodliwych substancji do środowiska.
Strategia ma na celu utworzenie jednolitego obszaru transportu oraz osiągnięcie konkurencyjnego i zasobooszczędnego systemu transportu.
Po więcej zapraszamy na: „KZA Express” 01(19)/.