Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 5)

Obsługa logistyczna kraju jest bardzo ważnym elementem stymulującym rozwój jego gospodarki oraz społeczeństwa. W procesie logistycznym transport, obok przepływu informacji, jest jednym z integratorów jego ogniw.


Zapraszamy do przeczytania ostatniej części cyklu tekstów o infrastrukturze multimodalnej autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Całość do przeczytania na: „KZA Express” 01(19).


Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie tej dziedziny gospodarki w niezbędne środki (np. w postaci lokomotyw, wagonów i kontenerów urządzeń przeładunkowych na terminalach itp.), ma ona również istotny wpływ na wielkość i kierunki rozwoju przemysłu w danym państwie. Mając na uwadze kierunki wyznaczane przez politykę transportową Unii Europejskiej, konieczne będą działania mające na celu przeniesienie części przewożonego ładunku z dróg na kolej lub transport wodny. Ważnym elementem jest czas, w którym rozpoczniemy działania mające na celu realizację przyjętych założeń w tym zakresie. Wszelkie opóźnienia mogą spowodować, że już w nieodległym terminie będzie konieczność ponoszenia obciążeń finansowych (kar) za niedotrzymanie przyjętych przez kraje członkowskie UE działań w zakresie ochrony środowiska naturalnego, podobnie jak to jest obecnie w energetyce w kontekście emisji gazów cieplarnianych przy produkcji energii z węgla w Polsce.

Dzięki terminalom multimodalnym można by osiągnąć:

  • komasacje potoków ładunków,
  • lepsze obciążenie pociągów,
  • obniżone koszty łańcuchów dostaw,
  • zmniejszenie kosztów pracy manewrowej poprzez łączenie ładunków
    w
     jednym punkcie,
  • ułatwione śledzenie pojedynczych
    wagonów (przesyłek).

Rozwój infrastruktury terminali multimodalnych może przynieść regionom szereg korzyści, do których między innymi możemy zaliczyć.

  • zwiększenie udziału kolejowych przewozów w rynku transportowym,
  • poprawę w zakresie ochrony środowiska poprzez zmniejszenie ruchu na drogach, co wpłynie na redukcję emisji substancji szkodliwych, w tym gazów cieplarnianych, ograniczenie kongestii na drogach, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby wypadków,
  • zmniejszenie kosztów zewnętrznych funkcjonowania transportu,
  • zahamowanie wzrostu ruchu ciężkich zestawów drogowych na drogach, co przyniesie korzyści finansowe związane z ograniczeniem niszczenia nawierzchni dróg, a zarazem wydatków związanych z ich remontami oraz docelowo rozbudową o dodatkowe pasy ruchu,
  • poprawę interoperacyjności systemu transportowego,
  • wzrost zatrudnienia w obsłudze tego segmentu ładunku, a w efekcie stopniowe przenoszenie zatrudnienia z sektora transportu samochodowego na kolejowy,
  • zagospodarowanie terenów kolejowych pod nowoczesną infrastrukturę usługową,
  • aktywizację gospodarczą nowych terenów.

Dodatkowe efekty dla regionu, w którym powstaje nowoczesna infrastruktura terminali multimodalnych:

  • wzrost konkurencyjności logistycznego systemu regionu oraz kraju poprzez rozwój sieci obsługi logistycznej,
  • poprawa wizerunku miejscowości czy regionu – jako sprzyjającego proekologicznym formom transportu,
  • realizacja polityki Unii Europejskiej w zakresie emisji gazów cieplarnianych,
  • lepsza obsługa potoków ładunków przepływających przez region, a tym samym funkcjonowania lokalnej gospodarki,
  • większa atrakcyjność regionu dla firm szukających miejsca na swoją działalność.

Całość dostępna na: „KZA Express” 01(19).