Kryzys energetyczny to największe wyzwanie od dziesięcioleci (Cz. 1)
Od wielu lat transport kolejowy uważany jest za jedyną rozsądną alternatywę dla towarowego transportu drogowego. Jako jedną z podstawowych zalet wskazuje się możliwość wykorzystania czystej energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł odnawialnych.
Prezentujemy pierwszą część cyklu artykułów o kryzysie energetycznym autorstwa Piotra Kołaczka. Całość do przeczytania na: „KZA Express” 02(20)/.
Dzisiaj – w czasach rozpędzającego się kryzysu energetycznego i rosnących cen energii elektrycznej – trzeba zadać pytanie o optymalizację zużycia energii elektrycznej na kolei. Identyfikacja i eliminacja szczególnie energochłonnych odbiorników i procedur mogą sprawić, że kiedy szczęśliwie przetrwamy ciężkie czasy, zmodernizowany transport kolejowy okaże się także najoszczędniejszym.
Dotychczas o oszczędzaniu energii elektrycznej mówiło się niemal wyłącznie w kontekście ograniczenia kosztów operacyjnych. Rosnące rachunki psują wyniki finansowe przewoźników i zarządców infrastruktury ponieważ, nie wszystkie podwyżki można zrekompensować podwyżkami cen usług transportowych. Klienci nie zaakceptują kosztów powyżej pewnego poziomu, wyznaczonego rachunkiem ekonomicznym. Jeśli będą mogli, poszukają innego przewoźnika, zmienią rodzaj transportu, zmniejszą ilość przewożonych towarów albo zrezygnują z działalności. Przewoźnik kolejowy musi być konkurencyjny. W nieco lepszej sytuacji jest zarządca infrastruktury, zwłaszcza że dla jego oferty nie ma żadnej alternatywy.
Dzisiaj o oszczędzaniu energii elektrycznej należy myśleć w inny sposób. Nie chodzi już tylko o cenę, ale również – a właściwie przede wszystkim – o dostępność. Ograniczony dostęp do węgla i gazu, na których opiera się polska energetyka, opóźnienia w budowie elektrowni jądrowych oraz przepisy niekorzystne dla rozwoju elektrowni wiatrowych stawiają nas w trudnej sytuacji. Jeśli rosnące ceny nie przełożą się na zmniejszenie zużycia energii elektrycznej ,jedyną alternatywą będzie rozwiązanie „siłowe” polegające na reglamentowaniu dostępu do energii elektrycznej przez operatorów systemu przesyłowego.
Po więcej zachęcamy zajrzeć na: „KZA Express” 02(20).