Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Kierunki rozwoju cz. 3
Możliwości rozwoju transportu intermodalnego w Polsce w oparciu o wypracowane istniejące systemy, opis systemu Rollende Landstraße.
System Rollende Landstraße, z uwagi na zastosowaną w tym rozwiązaniu konstrukcję wagonu (tj. koła o małej średnicy), wymaga odpowiedniego dostosowania infrastruktury liniowej w zakresie jej parametrów technicznych oraz tzw. skrajni, czyli wymiarów taboru i budowli (szczególnie w zakresie urządzeń sterowania ruchem pociągów). Technologia ta opiera się o wagony platformy o małej średnicy kół. Zalety tego systemu to szybki załadunek niewymagający specjalnych inwestycji terminalowych (niskie rampy najazdowe) oraz stosunkowo niski (w porównaniu z ww. technologią Modalohr) koszt pozyskania wagonów. Orientacyjny koszt zakupu 1 wagonu – to 170 tys. euro. Należy jednak nadmienić, iż system ten cechują również wysokie koszty eksploatacji wagonów (m.in. częste przeglądy, szybsze zużycie obręczy zestawów kołowych).
Istotną zaletą tej technologii jest możliwość realizowania przewozów samochodów ciężarowych na liniach zelektryfikowanych bez obawy uszkodzenia linii i ładunku w wyniku przekroczenia skrajni.
Wadą systemu są przede wszystkim wysokie wymagania eksploatacyjne dotyczące parametrów infrastruktury. Z uwagi na małą średnicę kół wagony te mogą mieć problemy techniczne przy przejeżdżaniu powszechnych na sieci PKP PLK tzw. rozjazdów krzyżowych i nie najlepiej utrzymanych przejazdów drogowych. Wraz z modernizacją infrastruktury liniowej sytuacja ta ulega znaczącej poprawie. Na szeregu linii kolejowych w naszym kraju prowadzenie przewozów w tej technologii będzie wymagało znacznych ograniczeń prędkości pociągów na niektórych fragmentach trasy, co z kolei wpływa na jakość przewozów. Z uwagi na niską konstrukcję na wielu odcinkach wymagana jest także przebudowa przytorowych urządzeń sterowania ruchem kolejowym (SRK).
Oprócz opisanych wyżej technologii w fazie prób i testów jest jeszcze kilka rozwiązań takich jak Flexiwaggon, CargoBeamer czy CargoSpeed.
Oceniając nowe rozwiązania, nie należy zapominać o systemie bimodalnym; jest to rozwiązanie bardzo drogie z uwagi na konieczność zastosowania odpowiedniej konstrukcji naczep spełniających przy przewozie koleją funkcję wagonu. Konstrukcja naczepy musi być odpowiednio wzmocniona i dostosowana do systemu hamulcowego pociągu.