Zarządzanie projektem budowy linii kolejowych, cz. 1

Sharing is caring!

Inwestycje związane z koordynacją dużych zespołów inżynierskich pracujących nad budową linii kolejowych charakteryzują się nie tylko wysokim stopniem skomplikowania oraz ryzyka, ale także koniecznością zharmonizowania działań szeregu specjalistów, by wymienić tylko inżynierów torów, budowniczych mostów czy specjalistów od sygnalizacji. Na czym polega specyfika i złożoność projektów budowy i modernizacji linii kolejowych oraz jakie strategie zarządzania muszą być wdrożone, by osiągnąć oczekiwane rezultaty w założonym czasie?

Przedsięwzięcia związane m.in. z odbudową, rewitalizacją, modernizacją lub budową linii kolejowych posiadają wiele nietypowych uwarunkowań, które odróżniają je od innych inwestycji dotyczących infrastruktury drogowej czy budowy obiektów kubaturowych. – W Polsce głównym zamawiającym w sektorze budownictwa kolejowego jest spółka PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., łącząca dwie kluczowe kompetencje: inwestora (w myśl zapisów Ustawy prawo budowlane) oraz zarządcy infrastruktury kolejowej (zgodnie z przepisami Ustawy o transporcie kolejowym). Połącznie tych dwóch funkcji stanowi ogromne wyzwanie i może generować problemy w procesie, który już w swej istocie jest wystarczająco skomplikowany – wyjaśnia dr inż. Filip Janowiec, adiunkt w Katedrze Dróg, Kolei i Inżynierii Ruchu Politechniki Krakowskiej.

Beata Pałac
Dziennikarka specjalizująca się w tematyce naukowo-technicznej i analizach gospodarczych,
współpracuje m.in. z dywizją EMEA Mitsubishi Electric; jako praktyk zarządzania kieruje
międzynarodowym zespołem osób i aktywnie działa w sektorze NGO