Zarządzanie projektem budowy linii kolejowych, cz. 2
Wysokie koszty inwestycji
Elementem, który wyróżnia projekty z branży kolejowej, jest przede wszystkim ich duża skala oraz wynikająca z niej wysoka wartość kontraktów. Inwestycje tego typu są jednymi z najdroższych na rynku. Krajowy Program Kolejowy (KPK)1, obejmujący inwestycje na liniach kolejowych w Polsce, wartość ponad 240 projektów zrealizowanych w okresie od 2015 do 2023 r. szacuje na niemal 77 mld złotych. – Elementem wpływającym na złożoność kolejowych inwestycji budowlanych jest ich ogromny zakres – zarówno techniczny, jak i finansowy. Obecnie typowe przedsięwzięcie kolejowe trwa kilkanaście miesięcy, posiada budżet liczony w milionach złotych (nierzadko są to nawet kwoty siedmiocyfrowe), a na potrzeby zrealizowania takiego projektu wymagane jest zaangażowanie kilkuset pracowników w tym samym czasie – wyjaśnia dr inż. Filip Janowiec z Politechniki Krakowskiej.
Wysokie koszty wiążą się z ryzykiem niezrealizowania ambitnych inwestycji kolejowych w sytuacji wystąpienia zdarzeń losowych. Przykładem może być skokowy wzrost kosztów wywołany wojną w Ukrainie oraz brak waloryzacji kontraktów już realizowanych na rzecz
PKP PLK. Z problemem tym do dziś boryka się wiele firm z sektora budownictwa kolejowego.
Beata Pałac
Dziennikarka specjalizująca się w tematyce naukowo-technicznej i analizach gospodarczych,
współpracuje m.in. z dywizją EMEA Mitsubishi Electric; jako praktyk zarządzania kieruje
międzynarodowym zespołem osób i aktywnie działa w sektorze NGO