Sztuczna inteligencja na kolei, cz. 5

AI to nie SF

Nie wiemy, w jakim kierunku będzie się rozwijała sztuczna inteligencja. Za pewnik można przyjąć kontynuowanie obecnych prac nad autonomią urządzeń, analizą dużych zbiorów danych oraz rozpoznawaniem i tworzeniem obrazów i dźwięku. Efekty działania AI będą coraz bardziej podobne do efektów działania człowieka, ale w dalszym ciągu będą wynikały z podejmowania decyzji na podstawie zidentyfikowanych wzorców.

Być może kiedyś AI pokona kolejny próg i zacznie „myśleć”, choć niekoniecznie w taki sposób, jak jej twórcy. To jednak kwestia przyszłości. Dzisiaj wyzwaniem dla przemysłu jest poszukiwanie kolejnych sposobów implementacji AI. Transport kolejowy wydaje się być środowiskiem idealnym dla takich poszukiwań. Kolej – ze swoją wysoką złożonością, dużą dynamiką, wymaganiami dotyczącymi bezpieczeństwa, optymalizacji kosztów i wykorzystania infrastruktury – jest kopalnią problemów, które można z powodzeniem rozwiązywać przy pomocy narzędzi wykorzystujących algorytmy sztucznej inteligencji.

Dla firm z branży kolejowej jest to okazja do sięgnięcia po nowe technologie, a dla firm z sektora IT szansa na eksplorację nowych, być może nieznanych obszarów.

Andrzej Domka