Kluczowe czynniki w kontenerowym transporcie towarów niebezpiecznych

Możemy wyodrębnić następujące czynniki, które wpływają na wielkość przewozów towarów niebezpiecznych drogą kolejową w Polsce:

  • koniunktura gospodarcza (w tym zwłaszcza związana z handlem zagranicznym),
  • dostępność geograficzna i cenowa kolejowych obiektów infrastruktury przeładunkowej, posiadających możliwość obsługi przesyłek niebezpiecznych,
  • stan liniowej i punktowej infrastruktury logistycznej, niezbędnej z perspektywy obsługi przesyłek zawierających towary niebezpieczne,
  • przepustowość sieci kolejowej i średnia prędkość handlowa uzyskiwana na niej przez kolejowych przewoźników towarowych.

Powyższe obszary należy uwzględniać w kształtowaniu polityki transportowej Polski, która w założeniach powinna zmierzać do ochrony środowiska, coraz większej zeroemisyjności i ochrony zasobów naturalnych.

Specjalne wymagania

W Polsce ok. 80% towarów niebezpiecznych przewożonych koleją stanowią: ropa i produkty ropopochodne (głównie propan-butan) i kwas siarkowy. Ewentualna utrata kontroli nad procesami ich przewozu może doprowadzić do uwolnienia znacznych ilości substancji o właściwościach palnych, żrących, trujących, promieniotwórczych, wybuchowych itp. Również rozprężenie cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego może zagrażać życiu i zdrowiu ludzkiemu oraz prowadzić do zniszczenia lub poważnego skażenia środowiska.

Henryk Zielaskiewicz

Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych STIK RP