Regulacje prawne transportu towarów niebezpiecznych

Transport towarów niebezpiecznych po torach odbywa się w oparciu o dwa zbiory przepisów.

Pierwszy z nich to „Regulamin dla międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych” (Regulamin RID), stanowiący załącznik C do Konwencji o międzynarodowym przewozie kolejami (COTIF), której Polska jest sygnatariuszem. Drugi to przepisy o przewozie towarów niebezpiecznych do Umowy o międzynarodowej kolejowej komunikacji towarowej (SMGS). Obowiązek stosowania regulaminu RID wynika także z Dyrektywy 2008/68/WE, która została implementowana do polskiego porządku prawnego przez Ustawę o przewozie towarów niebezpiecznych z 19 sierpnia 2011 r. (Dz.U. 2011 nr 227, poz. 1367, z późniejszymi zmianami).

Zasady pakowania, przechowywania (częściowo) i transportu oraz załadunku i wyładunku materiałów niebezpiecznych zawarte są w przepisach wykonawczych do umowy ADR w transporcie drogowym, przepisach RID – w transporcie kolejowym, przepisach IATA – w przypadku spedycji lotniczych, przepisach IMDG dla transportu morskiego oraz przepisach ADN w transporcie wodnym śródlądowym.

Z dniem 1 stycznia 2023 r. weszły w życie zmiany do „Regulaminu międzynarodowego przewozu kolejami towarów niebezpiecznych”. Zgodnie z art. 2 ust. 1 dyrektywy delegowanej Komisji (UE) 2022/2407 z 20 września 2022 r., zmieniającej załączniki do dyrektywy 2008/68/WE Parlamentu Europejskiego i Rady w celu uwzględnienia postępu naukowo-technicznego, państwa członkowskie zobowiązane były do wdrożenia dyrektywy, tj. także RID 2023, do 30 czerwca 2023 r.

Henryk Zielaskiewicz

Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych STIK RP