Bezpieczeństwo na torach. Współczesne metody pomiarowe w służbie kolei

Zapewnienie bezpieczeństwa transporcie kolejowym wymaga ciągłej kontroli wszystkich elementów systemu transportowego: pojazdów, nawierzchni dróg kolejowych, systemów sterowania, łączności, obiektów inżynieryjnych. Ten obszerny zbiór zagadnień nie poddaje się krótkiemu, zwięzłemu opisowi. Można jednak wskazać pewne cechy wspólne cele wyznaczające kierunki rozwoju metod pomiarowych dziedzinach tak różnych, jak: geofizyka, geodezja, metalurgia, elektrotechnika czy konstrukcja pojazdów.

W Polsce długość linii kolejowych wynosi około 19 tys. km. Długość torów wymagających regularnej kontroli jest wielokrotnie większa. Duża część z nich to linie dwutorowe, do których trzeba dodać także: infrastrukturę stacji kolejowych z torami odstawczymi, stacje rozrządowe i bocznice. Osobnym problemem są rozjazdy, ponieważ pomiar ich geometrii jest bardziej skomplikowany i wymaga zastosowania specjalnych metod i urządzeń.

PLK S.A. w materiałach prasowych informuje, że na przykład w roku 2020 pracownicy spółki skontrolowali 52 721 km torów (w zakresie geometrii toru, stanu szyn i podkładów). Mniej więcej połowę pracy wykonał nowoczesny pociąg diagnostyczny (sprawdził 25 687 km torów). Maksymalna prędkość, przy której można wykonywać pomiary, wynosi 120 km/h. Ponad 12 tys. kilometrów szyn sprawdzono przy użyciu defektoskopu ultradźwiękowego zamontowanego w wagonie diagnostycznym. W tym przypadku największa prędkość jazdy podczas pomiarów wynosi 60 km/h.

Andrzej Domka