Kolejowe przewozy towarowe – aktualna sytuacja i perspektywy

Transport stał się jednym z najważniejszych elementów życia człowieka. Jest on także pochodną rozwoju gospodarczego poszczególnych regionów, często na skalę globalną, jednak zależność pomiędzy rozwojem gospodarczym i infrastrukturą transportową jest już inna. Inwestycje infrastrukturalne powinny wyprzedzać rozwój gospodarczy. Przedsiębiorstwa planujące lokalizację swoich zakładów chętniej wybierają miejsca, w których istnieją dobre połączenia drogowe i kolejowe oraz możliwości podłączenia się do mediów.

Konieczność dalszego rozwoju infrastruktury transportowej jest najczęściej podyktowana rozwojem firm zlokalizowanych w danym regionie, jednak należy brać to pod uwagę już w momencie planowania lokalizacji zakładów produkcyjnych i firm usługowych. Na tym etapie należy pozostawić niezabudowane tereny z przeznaczeniem na rozwój infrastruktury transportowej. Korzyści dla społeczeństwa i gospodarki wynikające z transportu towarowego są znaczne i bezsporne. Transport towarów przyczynia się do pobudzania rozwoju gospodarczego i handlu – jako czynnik aktywizujący konkretne tereny, ale jest również – obok przepływu informacji – jednym z integratorów ogniw w procesach logistycznych.

Należy jednak pamiętać, że rozwój transportu jako całości (ocenianego przez pryzmat wszystkich jego gałęzi) negatywnie wpływa na środowisko naturalne poprzez zanieczyszczenie powietrza i emisje gazów cieplarnianych, jak również generowanie hałasu czy wibracji. Oddziaływanie poszczególnych gałęzi transportu na środowisko jest różne w zależności od środka transportu, a sektor kolejowy należy do najbardziej przyjaznych środowisku, dlatego w polityce transportowej UE zalecana jest konieczność rozwoju tego sektora, czyli przenoszenie ładunków z dróg na kolej. Szczególnie ważne w tym kontekście są działania UE ukierunkowane na znacznie szersze wykorzystanie transportu kolejowego, który w ciągu ostatnich kilku dekad przeszedł proces zmian legislacyjnych i organizacyjnych.

Henryk Zielaskiewicz

Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych SITK RP