Big data w procesie zarządzania transportem kolejowym cz. 1

Technologia big data, rozumiana jako proces zbierania i analizy dużych zbiorów danych w celu optymalizacji procesów, jest z sukcesem wykorzystywana w wielu branżach, m.in. finansowej, ubezpieczeniowej i telekomunikacyjnej. Big data znajduje…

Kolejowa droga do zeroemisyjności cz. 2

Transport kolejowy jest powszechnie uważany za najbardziej obiecujący pod względem redukcji emitowanych zanieczyszczeń i uciążliwości dla środowiska naturalnego. Tak optymistyczną opinię kolej zawdzięcza przede wszystkim trakcji elektrycznej:…

Kolejowa droga do zeroemisyjności cz. 1

Transport kolejowy jest powszechnie uważany za najbardziej obiecujący pod względem redukcji emitowanych zanieczyszczeń i uciążliwości dla środowiska naturalnego. Tak optymistyczną opinię kolej zawdzięcza przede wszystkim trakcji elektrycznej:…

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Kierunki rozwoju cz. 4

Potencjalne perspektywy rozwoju dla przewozów intermodalnych w Polsce Nowe technologie w przewozach Ciągle poszukiwane są nowe rozwiązania w tym zakresie; opracowywane są m.in. nowe konstrukcje wagonowe (kieszeniowe, koszowe), a także…

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Kierunki rozwoju cz. 3

Możliwości rozwoju transportu intermodalnego w Polsce w oparciu o wypracowane istniejące systemy, opis systemu Rollende Landstraße.   System Rollende Landstraße, z uwagi na zastosowaną w tym rozwiązaniu konstrukcję wagonu (tj.…

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Kierunki rozwoju cz. 2

Czynniki wpływające na wielkość przewozów. W Polsce od kilkunastu lat można zaobserwować zmianę nastawienia w odniesieniu do przewozów intermodalnych. Dostrzega się znaczenie i możliwości nowych form transportu (w tym także przewozów…

Kolejowe przewozy intermodalne w Polsce. Kierunki rozwoju – cz. 1

Analiza aktualnej sytuacji charakteryzującej stan przewozów intermodalnych w Polsce. System transportowy naszego kraju ma naturalne i techniczne warunki do tego, aby stać się ważną platformą logistycznego systemu europejskiego. Powinien…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 4)

Na trasie ze stolicy do Katowic kolej od dawna ma trudniej, gdyż wspominana gierkówka od wielu lat oferowała dwie jezdnie na całej trasie, a obecnie są to autostrady i drogi ekspresowe, co – przy jeździe zgodnej z przepisami ruchu drogowego…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 3)

Potencjał największych polskich miast – Warszawy i Krakowa – wynika nie tylko z liczby mieszańców, ale także z ich znaczenia dla branży turystycznej. Relacja ta – jedyna w kraju w sposób pewny – może generować potok pasażerski…

Konkurencyjność kolei dalekobieżnych w przeddzień domknięcia programu budowy autostrad i dróg ekspresowych (Cz. 2)

Na przykładzie relacji Kraków – Katowice widać, że czas podróży transportem zbiorowym wynosi 1 godzinę i 45 minut, co nie zachęca do wyboru jakiegokolwiek środka transportu zbiorowego, gdyż jazda samochodem z miejsca na miejsce rzadko…