PERSPEKTYWY DLA SIECI TRAKCYJNEJ ZASILANEJ PRĄDEM PRZEMIENNYM O NAPIĘCIU 25 KV (CZ. 4)

Do wybuchu II wojny światowej w 1939 roku udało się zelektryfikować łącznie 149 km linii kolejowych. Odbudowę trakcji elektrycznej rozpoczęto bardzo szybko, już 25 stycznia 1945 roku. W planie sześcioletnim udało się zelektryfikować…

PERSPEKTYWY DLA SIECI TRAKCYJNEJ ZASILANEJ PRĄDEM PRZEMIENNYM O NAPIĘCIU 25 KV (CZ. 3)

Nawet jeśli plany budowy linii związanych z CPK zostaną w całości zrealizowane, nowy system zasilania będzie działał na około 6% linii normalnotorowych. Prawdopodobnie to zbyt mało, żeby przyspieszyć decyzję o zmianie sposobu…

PERSPEKTYWY DLA SIECI TRAKCYJNEJ ZASILANEJ PRĄDEM PRZEMIENNYM O NAPIĘCIU 25 KV (CZ. 2)

Harmonogram budowy nowych linii zależy od tempa prac nad CPK. Plany zakładają, że prace na kolei rozpoczną się w 2023 roku i będą prowadzone na liniach o łącznej długości około 530 km. W tym czasie pozostałe 1200 km linii…

„Bocznice kolejowe – zagadnienia bezpieczeństwa, infrastruktury i zarządzania”

Zapraszamy do lektury książki Henryka Zielaskiewicza pt. "Bocznice kolejowe – zagadnienia bezpieczeństwa, infrastruktury i zarządzania".  W Polsce przez kilkanaście ostatnich lat, z uwagi na stworzone uwarunkowania, bardzo dynamicznie…

Perspektywy dla sieci trakcyjnej zasilanej prądem przemiennym o napięciu 25 kV (Cz. 1)

W 2019 roku pojawiły się informacje, że zdecydowano, aby nowo budowane linie kolejowe były wyposażone w sieć trakcyjną zasilaną prądem przemiennym o napięciu 25 kV. Takie plany pojawiały się już wcześniej, jednak nigdy nie doczekały…

Nowoczesne rozwiązania kolejowe – przyszłość to CPK (Cz. 4)

Kolejnym istotnym rozwiązaniem wspierającym KDP będzie Horyzontalny Rozkład Jazdy. W krajach takich jak Szwajcaria, Holandia czy Niemcy można zobaczyć, jak dobrze kolej funkcjonuje jako system: pociągi jeżdżą często, o stałych…

Nowoczesne rozwiązania kolejowe – przyszłość to CPK (Cz. 3)

Model PMT okazał się narzędziem potrzebnym i szeroko stosowanym w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Dotychczas PMT został udostępniony ponad 30 różnym podmiotom. – Łącznie PMT został wykorzystany w ponad 100…

Nowoczesne rozwiązania kolejowe – przyszłość to CPK (Cz. 2)

Możliwości płynące z rozwoju sieci kolejowej dotyczą wielu obszarów gospodarki, takich jak: transport, turystyka, handel, kończąc na doświadczeniach i potrzebach indywidualnych pasażerów. To także skrócenie czasu przejazdu o co…

Nowoczesne rozwiązania kolejowe – przyszłość to CPK (Cz. 1)

Nieograniczone możliwości podróżowania – szybko, bezpiecznie i bez szkody dla środowiska naturalnego. Dojazd do wielu miast w Polsce w rekordowo krótkim czasie oraz znaczące skrócenie podróży do takich krajów jak Litwa, Słowacja…

Zarządzanie transportem kolejowym w sytuacjach kryzysowych (Cz. 4)

W cieniu wojny dochodzi do przewartościowania nie tylko sojuszy militarnych, ale i układów w zakresie współpracy gospodarczej. Sankcje nałożone na Rosję i rosyjskie przedsiębiorstwa przekładają się na branżę transportową, w tym…