Plan rozwoju sieci transportu kolejowego (Cz. 2)

W opracowanym dokumencie zostały wskazane źródła finansowania inwestycji kolejowych w latach 2021–2027 (2030). Odnosząc się do porozumienia ze szczytu Unii Europejskiej, który odbył się w lipcu 2020 r., PKP Polskie Linie Kolejowe…

Plan rozwoju sieci transportu kolejowego (Cz. 1)

W trudnych i mało przewidywalnych czasach plan rozwoju inwestycji infrastrukturalnych nabiera szczególnego znaczenia. Zmienność sytuacji oraz liczba czynników wpływających na decyzje z pewnością wzrosły w ciągu ostatnich kilku lat. Zapraszamy…

Kryzys energetyczny to największe wyzwanie od dziesięcioleci (Cz. 5)

Podobnie jak w przypadku infrastruktury – oprócz rozwiązań kosztownych (tj. zakup nowych lokomotyw i wagonów albo remont i przebudowa aktualnie eksploatowanych) można wskazać wiele drobiazgów, których poprawienie pozwoli wygenerować…

Seminarium Naukowo-Techniczne „Bocznice i terminale w kolejowych łańcuchach dostaw”, Dąbrowa Górnicza, 23-24 marca 2023 r.

Katedra Transportu i Informatyki Akademii WSB, wspólnie z innymi organizacjami i osobami zajmującymi się problematyką transportu kolejowego w Polsce, zaprasza na Seminarium Naukowo – Techniczne pt. „Bocznice i terminale w kolejowych…

Kryzys energetyczny to największe wyzwanie od dziesięcioleci (Cz. 4)

Ważne jest także płynne prowadzenie ruchu kolejowego, przede wszystkim ciężkich pociągów towarowych. Każde ruszenie i hamowanie składu, a nawet, każda zmiana prędkości powodują wzrost zużycia energii elektrycznej. Czwarta…

Kryzys energetyczny to największe wyzwanie od dziesięcioleci (Cz. 3)

Dla zarządców infrastruktury tym funtem jest każda nieenergooszczędna żarówka i każda zbędna minuta jej pracy. W pierwszym rzędzie chodzi o oświetlenie terenu, ale nie zapominajmy o sygnalizatorach, zwłaszcza o oświetleniu tych…

Kryzys energetyczny to największe wyzwanie od dziesięcioleci (Cz. 2)

Nie wydaje się możliwa błyskawiczna modernizacja taboru kolejowego, która faktycznie może przynieść największe oszczędności. Zauważalne efekty można jednak osiągnąć, dokonując mniejszych zmian ale za to w wielkiej skali. Udostępniamy…

Kryzys energetyczny to największe wyzwanie od dziesięcioleci (Cz. 1)

Od wielu lat transport kolejowy uważany jest za jedyną rozsądną alternatywę dla towarowego transportu drogowego. Jako jedną z podstawowych zalet wskazuje się możliwość wykorzystania czystej energii elektrycznej pochodzącej ze źródeł…

Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 5)

Obsługa logistyczna kraju jest bardzo ważnym elementem stymulującym rozwój jego gospodarki oraz społeczeństwa. W procesie logistycznym transport, obok przepływu informacji, jest jednym z integratorów jego ogniw. Zapraszamy…

Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 4)

W obecnie funkcjonującej sieci kolejowej występują coraz większe braki kolejowej infrastruktury punktowej o charakterze multimodalnym. Od około 10 lat w różnych opracowaniach dotyczących strategii rozwoju transportu oraz logistyki…