Plan rozwoju sieci transportu kolejowego (Cz. 2)

W opracowanym dokumencie zostały wskazane źródła finansowania inwestycji kolejowych w latach 2021–2027 (2030). Odnosząc się do porozumienia ze szczytu Unii Europejskiej, który odbył się w lipcu 2020 r., PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. zakładają, że Polska otrzyma ok. 139 mld EUR w formie dotacji oraz 34 mld EUR w formie pożyczek.


Zapraszamy do zapoznania się z kolejnym fragmentem serii o planie rozwoju sieci transportu kolejowego autorstwa Dariusza Wajsa. Cały tekst dostępny na: „KZA Express” 02(20).


Niebagatelne kwoty zostaną przekazane w ramach Wieloletnich Ram Finansowych na lata 2021–2027 oraz europejskiego Instrumentu na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności. Oczywiście końcowa wartość przelewów, wyrażona w złotych, będzie zależała od poziomu kursów walutowych. Warto pamiętać, że rozdysponowanie środków dostępnych dzięki funduszom unijnym pozostaje w wyłącznej kompetencji rządu i samorządów w ramach krajowych i regionalnych programów operacyjnych na lata 2021–2027.

Nowym narzędziem finansowania projektów, m.in. kolejowych, będzie Instrument na rzecz Odbudowy i Zwiększania Odporności (RRF – Recovery and Resilience Fund), tj. największy fundusz w ramach zaproponowanego przez KE i zatwierdzonego w lipcu przez Radę Europejską, liczącego 750 mld EUR pakietu instrumentów finansowych na rzecz odbudowy gospodarek europejskich po pandemii spowodowanej wirusem SARS-CoV-2.

Po więcej serdecznie zapraszamy na: „KZA Express” 02(20).