Analiza zagrożeń i strategie zapobiegania wypadkom w tunelach kolejowych, cz. 4
Kiedy łączność jest priorytetem
Łączność radiowa w tunelu jest bardzo utrudniona, a w praktyce niemożliwa bez zastosowania dodatkowych urządzeń. Dlatego tunele są wyposażane w sieć gęsto rozmieszczonych stacji nadawczo-odbiorczych połączonych światłowodami lub przewodami miedzianymi. Dzięki nim maszyniści i inni pracownicy kolejowi mogą utrzymywać łączność przy pomocy standardowych terminali ruchomych zainstalowanych w pojazdach lub noszonych. Standardem są urządzenia systemu GSM-R.
Równolegle w tunelach funkcjonuje system łączności alarmowej, wykorzystujący stacjonarne terminale (telefony) skonstruowane tak, aby zagwarantować niezawodną łączność w warunkach zagrożenia, nie stwarzając przy tym dodatkowego zagrożenia (np. iskrzenie w łatwopalnej atmosferze). Podobne wymagania dotyczą sieci transmisji danych wykorzystywanych do przesyłania sygnałów z czujników umieszczonych w tunelu oraz sygnałów sterujących do układów wykonawczych.
Nisza rynkowa
Z marketingowego punktu widzenia produkcja urządzeń SRK dla tuneli, projektowanie systemów oraz wykonywanie instalacji i nadzór nad nią są interesującą niszą. Spełnienie oczekiwań klientów i wymagań formalnych wymaga połączenia kompetencji i doświadczeń z kilku branż: począwszy od kolejowych systemów sterowania ruchem, przez systemy przeznaczone do użytku w warunkach specjalnych (np. w kopalniach, rafineriach), aż po systemy bezobsługowe, redundantne, o wysokim stopniu niezawodności, spotykane w lotnictwie i branży zbrojeniowej.
Tunele kolejowe o rekordowej długości nie powstają co roku, ale ciekawe kontrakty można pozyskiwać w ramach prac modernizacyjnych na istniejących obiektach. Być może jest to szansa dla przedsiębiorstw kładących wielki nacisk na stosowanie nowoczesnych technologii, wysoką jakość wykonania i wyjątkową niezawodność oraz bezpieczeństwo eksploatacji produktów. Może to być także interesujące i dochodowe zajęcie dla integratorów systemów łączności, automatyki i SRK.
1 https://www.imia.com/wp-content/uploads/2023/08/EP22-2005-Tunnel-Safety-Where-are-we-now-2.pdf.