Bezkontaktowo znaczy szybciej

Prędkość wykonywania pomiarów ma znaczenie przede wszystkim tam, gdzie pomiary nie powinny zakłócać zwykłego ruchu pociągów osiągających duże prędkości. Można to osiągnąć tylko przy pomocy metod bezkontaktowych.

Gdyby pomiar wymagał kontaktu elementów przyrządu pomiarowego z badanymi elementami torów, prędkość byłaby zdecydowanie mniejsza. Ruchome części mają pewną bezwładność, więc przy pomiarach wykonywanych z dużą prędkością nie nadążałyby z rejestrowaniem zmian wymiarów toru. Pojawia się także problem zużycia elementów pomiarowych przez ścieranie. Konsekwencją jest konieczność wprowadzania coraz większych poprawek do pomiarów oraz wzrost niepewności pomiarowej.

Problem ten rozwiązują dwa rodzaje pomiarów: z użyciem czujników laserowych, będących w istocie precyzyjnymi i szybkimi dalmierzami, oraz analiza obrazu otrzymanego z kamer obserwujących szyny i torowisko przed i za lokomotywą. Rynek tych urządzeń szybko się rozwija, ponieważ rośnie zapotrzebowanie na usługi wykorzystujące modele trójwymiarowe. Dokładne pomiary geometrii przy pomocy laserów i przez analizę fotografii są dobrym punktem wyjścia do tworzenia precyzyjnych modeli 3D. Kolej jest ważnym obszarem zastosowania technologii 3D.

Andrzej Domka