Czy kolejowe przewozy cargo zwiększą udział w rynku transportowym po roku 2021? (Cz. 1)

pociągi towarowe załadunek

Procesy restrukturyzacyjne zachodzące w ostatnich latach w takich gałęziach gospodarki jak przemysł wydobywczy, ciężki czy transport wymusiły konieczność poszukiwania rozwiązań umożliwiających działanie w nowym, dynamicznie zmieniającym się otoczeniu.

Henryk Zielaskiewicz szerzej opisał temat przewozów cargo na łamach „KZA Express” 01(17)2021. Poniżej prezentujemy pierwszą część jego tekstu.

Obecne załamanie gospodarcze w wielu branżach spowodowane pandemią po jej wygaszeniu wpłynie na kształt rynku w tym, transportowego. Rynek usług transportu towarów będzie się dynamicznie zmieniał. Przed pandemią cechą współczesnego rynku europejskiego był ciągły wzrost roli i znaczenia sektora usług, w tym usług oferowanych przez tzw. rynek transportowo-spedycyjno-logistyczny (TSL). Nowe uwarunkowania i oczekiwania klientów wpłyną na wielkości i kierunki potoków ładunków.

Otoczenie usługodawców transportu kolejowego jest kształtowane przez trendy zachodzące w gospodarce. Zgodnie z Polityką Transportową Unii Europejskiej zawartą w Białej Księdze oraz tak zwanym Europejskim Zielonym Ładem gospodarka powinna być neutralna dla środowiska. W związku z przewidywanym ograniczeniem emisji gazów w transporcie o 90% transport kolejowy powinien zwiększać swój udział w ryku przewozowym w Polsce.

2021 – Europejski Rok Kolei

Decyzja Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej 2020/2228 z dnia 23 grudnia 2020 r. w sprawie Europejskiego Roku Kolei (rok 2021) kolei, mowa o roku 2021, wskazuje na konieczność zwiększenia roli transportu kolejowego w przewozie ludności i towarów. Ogólnym celem przyświecającym ustanowieniu Europejskiego Roku Kolei jest zachęcanie do podejmowania przez państwa członkowskie, władze regionalne i lokalne oraz inne organizacje wysiłków na rzecz zwiększania udziału kolejowego transportu pasażerskiego i towarowego oraz wspierania  tych działań. W dokumencie tym zapisano jako cele pośrednie między innymi:

  • promowanie kolei jako zrównoważonego, innowacyjnego, wzajemnie połączonego i intermodalnego, bezpiecznego oraz przystępnego cenowo rodzaju transportu, w szczególności przez podkreślanie roli kolei jako filaru wydajnej sieci logistycznej zdolnej do zagwarantowania podstawowych usług, nawet w nieoczekiwanych sytuacjach kryzysowych;
  • podkreślanie europejskiego, transgranicznego wymiaru kolei, która łączy obywateli, umożliwia im poznawanie Unii w całej jej różnorodności, wspiera spójność społeczno-gospodarczą i terytorialną oraz przyczynia się do integracji rynku wewnętrznego Unii, w szczególności przez zapewnienie lepszej łączności na peryferiach geograficznych i z tymi peryferiami, w tym dzięki regionalnym połączeniom transgranicznym;
  • zwiększanie wkładu kolei w rozwój gospodarki Unii, jej przemysłu, w tym w jej konkurencyjność na świecie, w jej handel i jej społeczeństwo, w szczególności w odniesieniu do aspektów związanych z rozwojem regionalnym i lokalnym, zrównoważoną turystyką, kształceniem, stwarzaniem możliwości rozwoju dla młodzieży i poznawania kultury oraz poprawą dostępności dla osób z niepełnosprawnościami lub osób o ograniczonej sprawności ruchowej, w szczególności z uwzględnieniem potrzeb osób starszych. Unia Europejska po raz kolejny wskazuje na konieczność zmian w polityce transportowej swoich państw członkowskich. Jeżeli porównamy to z danymi statystycznymi w kwestii realizacji przewozów lądowych w naszym kraju, to raczej możemy stwierdzić, iż obecnie obieramy kierunek przeciwny. Należy mieć na uwadze, iż im później zaczniemy realizować zalecenia UE, tym wyższe będą problemy społeczne i większe koszty tych przemian. Niewykonanie pewnych zaleceń dotyczących emisji gazów w transporcie może w przyszłości skutkować różnorodnymi sankcjami, w tym ekonomicznymi […]

Zapraszamy do przeczytania całości: https://feniksmedia.pl/publikacje/kza_express/17/36/