Czy kolejowe przewozy cargo zwiększą udział w rynku transportowym po roku 2021? (Cz. 3)

pracownik cargo

W Polsce od kilkunastu lat można zaobserwować zmianę nastawienia do przewozów intermodalnych. Dostrzega się znaczenie i możliwości nowych form transportu, jak również pozostałych elementów łańcucha logistycznego. Unia Europejska promuje ten rodzaj transportu między innymi poprzez przeznaczanie dotacji w kolejnych perspektywach finansowych.

Henryk Zielaskiewicz szerzej opisał temat przewozów cargo na łamach „KZA Express” 01(17)2021. Poniżej prezentujemy trzecią część jego tekstu.

W obecnej perspektywie dofinasowanie do projektów dotyczących budowy oraz modernizacji infrastruktury terminalowej oraz zakupu taboru na wszystkie projekty łącznie wyniosło 1.100 mln zł. W jego rozwoju upatruje się zahamowania spadkowej tendencji udziału kolei w rynku transportowym.

Wraz z rozwojem intermodalnych terminali portowych oraz przewozów po tzw. Nowym Jedwabnym Szlaku wzrasta wolumen ładunków przewożonych w kontenerach przy jednoczesnej spadkowej tendencji przewozów masowych. To spowodowało, iż tym segmentem ładunku zaczęło się interesować coraz więcej przewoźników. W roku 2006 było ich czterech, a w 2020 roku przewozy intermodalne realizowało już 23 przewoźników. Zainteresowanie tym segmentem przewozów z roku na rok wzrasta. Lecz pomimo rosnących przewozów w tym segmencie ładunków przewozy kolejowe ogółem nie rosną. Ten segment ładunków zastępuje inne segmenty, które są sukcesywnie przejmowane przez transport samochodowy.

Może w przyszłości dalszy wzrost przewozów intermodalnych spowoduje zwiększenie udziału kolei w rynku. Musimy mieć na uwadze, iż średnia UE w przewiezionej masie w jednostkach intermodalnych jest na poziomie 15–16%, a w pracy przewozowej około 20%. W Polsce te wielkości są na niższym poziomie: za rok 2019 w masie wyniosły 8,25%, a w pracy przewozowej 12,65% i z pewnością w najbliższych latach te wskaźniki będą wzrastać. Dlatego należy nadal promować przewozy jednostek intermodalnych. Jednak obecnie pozwala raczej na utrzymanie w następnych latach podobnego poziomu przewozu towarów koleją. Pomimo znacznych nakładów na infrastrukturę liniową i transport intermodalny, nie zdołano zahamować spadkowej tendencji udziału kolei w rynku przewozu rzeczy. W celu dokładnego zobrazowania przedstawiono to na wykresie nr 2.

W celu zahamowania spadkowej tendencji kolejowych przewozów cargo należy prowadzić działania w zakresie rozwoju przewozów innych segmentów ładunków, takich jak przewozy towarów niebezpiecznych czy tzw. przewozów rozproszonych lub specjalistycznych.

Świadomość przewagi konkurencyjnej, jaką można osiągnąć poprzez zastosowanie nowoczesnych narzędzi logistycznych dla wielu firm, wyznacza kierunek działań. Działania te są jednak w naturalny sposób ograniczane brakiem odpowiedniej infrastruktury logistycznej – niewydolnością linii kolejowych spowodowaną toczącymi się od kilku lat modernizacjami i remontami na dużą skalę, zbyt małą liczbą terminali przeładunkowych, brakiem nowoczesnych systemów informatycznych. Warto zaznaczyć, że Unia Europejska przykłada ogromną wagę do wszelkich projektów związanych z przeniesieniem punktu ciężkości z transportu drogowego na transport morski, wodny śródlądowy i kolejowy.

Konieczna zmiana polityki transportowej państwa

W Polce natomiast od kilkunastu lat obserwujemy dynamiczny wzrost udziału transportu samochodowego w rynku przewozu towarów. Przyczyn takiego podziału rynku jest wiele. Po przystąpieniu Polski do Unii Europejskiej na rozwój infrastruktury transportowej przeznaczone zostały bardzo duże środki finansowe. Oczekiwania społeczne spowodowały, iż w pierwszej kolejności środki te skierowane zostały na budowę nowych dróg oraz modernizację i rozbudowę już istniejących. Infrastruktura transportowa innych gałęzi, takich jak żegluga śródlądowa i kolej, w tym okresie nie była rozwijana, a wręcz przeciwnie – ulegała ciągłej i znaczącej degradacji. Przez władze naszego kraju promowany był i jest nadal rozwój transportu samochodowego […]

Zachęcamy do przeczytania całości na: https://feniksmedia.pl/publikacje/kza_express/17/36/