Czy transport kolejowy zwiększy swój udział w logistycznych łańcuchach dostaw? (Cz. 3)

Zapraszamy do lektury kolejnej części tekstu pana Henryka Zielaskiewicza, opublikowanego na łamach „KZA Express” 02(18)/2021. W tej części dowiedzą się Państwo więcej o rozwoju transportu w Polsce i zarządzaniu siecią logistyczną.


Udostępniamy trzecią część artykułu z najnowszego numeru „KZA Express” 02(18)/2021.


Jednym z segmentów przewozowych, który został przekazany do konkurencyjnego transportu samochodowego, były przewozy rozproszone. Problemu obsługi małych i średnich potoków ładunków nie rozwiązała liberalizacja rynku kolejowego. Prywatni przewoźnicy nie byli zainteresowani tym segmentem przewozów, ponieważ przynosiły małe dochody, ponadto nie dysponowali oni punktami obsługi klientów rozmieszczonymi po całej sieci. Brakowało im również lokomotyw i drużyn manewrowych umożliwiających formowanie z przesyłek wagonowych zwartych składów. Przewoźnicy prywatni rozpoczęli rywalizację z PKP Cargo S.A. o przewozy masowe, a po umocnieniu pozycji rynkowej także o przewozy intermodalne.

Nowe uwarunkowania rynkowe wpływają na konieczność tworzenia sieci obsługi logistycznej, w tym i transportowej. Jak pisze Szuster, zjawisko powstawania sieci ma swoje źródła w globalizacji, rozwoju technologii informacyjnych i komunikacyjnych, dotyczy ono skupiania się organizacji na podstawowej działalności gospodarczej danej firmy i konieczności przenikania się tradycyjnych łańcuchów dostaw.

Zarządzanie siecią logistyczną

Możemy powiedzieć, iż sieć logistyczna to grupa niezależnych firm działających na określonej przestrzeni i współpracujących (najczęściej skupiających szereg łańcuchów dostaw) w celu osiągnięcia wysokiej sprawności i efektywności przepływu towarów oraz produktów zgodnie z oczekiwaniami klientów. Efektywność takich sieci zależy od stopnia zorganizowania oraz skonfigurowania hierarchicznych zależności, podmiotów uczestniczących w sieci i wzajemnych stosunków je łączących. W sensie przestrzennym dotyczy konfiguracji struktury powiązań, jak również rodzaju struktur występujących w sieci i zależności między lokalizacjami poszczególnych punktów; klienta, produkcji, transportu, punktów modalnych, które uczestniczą w procesie przepływu lub przez które przepływają usługi (produkty logistyczne). Uczestników takich sieci powinny wiązać poprawnie zorganizowane zależności i relacje logistyczne, szerzej biznesowe.

Zapraszamy do przeczytania całego tekstu w najnowszym „KZA Express” 02(18)/2021.