Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 3)

Zrównoważony system transportowy jest mechanizmem napędzającym gospodarkę, dlatego strategia podkreśla konieczność planowania infrastruktury, maksymalnie wspierając infrastrukturę transportu kolejowego i wodnego, minimalizując tym samym negatywny wpływ na środowisko.


Przed Państwem kolejny wpis o infrastrukturze multimodalnej autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Całość do przeczytania na: „KZA Express” 01(19)/.


Jednocześnie podkreślana jest konieczność zmian w sektorze transportu, w tym zmniejszenia dotacji do inwestycji drogowych, a zwiększenie dotacji do projektów przyjaznych środowisku, takich jak transport kolejowy, żegluga śródlądowa i morska.

Multimodalny system transportowy jest koniecznością w celu osiągnięcia założeń strategii. Optymalizacja łańcuchów logistycznych wykorzystujących różne gałęzie transportu jest konieczna, zwłaszcza w odniesieniu do transportu dalekobieżnego. Od dwóch dekad Unia Europejska promuje rozwój transportu intermodalnego. W kolejnych perspektywach finansowych na rozwój tego segmentu przewozów przewidziana była możliwość pozyskania dotacji. Dlatego też zainteresowanie operatorów i firm transportu kolejowego tą formą przewozu ładunków w Polsce jest obecnie duże. W kolejowych przewozach z roku na rok udział przewozów intermodalnych rośnie, jednak nie powoduje to wzrostu udziału kolei w rynku. W 2010 roku tą formą transportu przewieziono 4,4 mln ton, a w 2020 roku przetransportowano koleją już 23,8 mln ton ładunków intermodalnych, wykonując przy tym pracę przewozową na poziomie 7,8 mld tonokm. W porównaniu z rokiem 2019r. masa przewiezionych towarów wzrosła o 21,9% (ok. 4,1 mln ton), a praca przewozowa o 10,9% (0,7 mld tkm). W roku 2020 udział transportu intermodalnego w przewozie towarowym koleją wzrósł o 10,7% wg masy i 15% wg pracy przewozowej. To wzrost o prawie 29% według masy i 19% według pracy przewozowej w stosunku do roku 2019. W 2020 roku przewoźnicy kolejowi przetransportowali rekordową liczbę jednostek ładunkowych. W roku 2010 przewieziono 345 tys. UTI, co w jednostkach TEU stanowi 584 tys., natomiast w roku 2020 przewieziono ich 1663 tys. sztuk. Liczba przewiezionych TEU wyniosła 2672 tys. Nie wpływa to jednak na przewozy kolejowe, które od kilku lat są na tym samym poziomie, a nawet odnotowują lekką tendencją spadkową, rosną natomiast znacząco wolumeny dotyczące przewozów samochodowych. Z pewnością nadal powinno się promować i rozwijać transport intermodalny, ale nie tylko; należy skupić się również na promowaniu w różnej formie rozwoju innych segmentów ładunków. W tym celu niezbędny jest rozwój nowoczesnej infrastruktury przeładunkowej.

Zapraszamy na: „KZA Express” 01(19)/.