Infrastruktura multimodalna a rozwój gospodarczy regionów (Cz. 5)
Obsługa logistyczna kraju jest bardzo ważnym elementem stymulującym rozwój jego gospodarki oraz społeczeństwa. W procesie logistycznym transport, obok przepływu informacji, jest jednym z integratorów jego ogniw.
Zapraszamy do przeczytania ostatniej części cyklu tekstów o infrastrukturze multimodalnej autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Całość do przeczytania na: „KZA Express” 01(19).
Biorąc pod uwagę zapotrzebowanie tej dziedziny gospodarki w niezbędne środki (np. w postaci lokomotyw, wagonów i kontenerów urządzeń przeładunkowych na terminalach itp.), ma ona również istotny wpływ na wielkość i kierunki rozwoju przemysłu w danym państwie. Mając na uwadze kierunki wyznaczane przez politykę transportową Unii Europejskiej, konieczne będą działania mające na celu przeniesienie części przewożonego ładunku z dróg na kolej lub transport wodny. Ważnym elementem jest czas, w którym rozpoczniemy działania mające na celu realizację przyjętych założeń w tym zakresie. Wszelkie opóźnienia mogą spowodować, że już w nieodległym terminie będzie konieczność ponoszenia obciążeń finansowych (kar) za niedotrzymanie przyjętych przez kraje członkowskie UE działań w zakresie ochrony środowiska naturalnego, podobnie jak to jest obecnie w energetyce w kontekście emisji gazów cieplarnianych przy produkcji energii z węgla w Polsce.
Dzięki terminalom multimodalnym można by osiągnąć:
- komasacje potoków ładunków,
- lepsze obciążenie pociągów,
- obniżone koszty łańcuchów dostaw,
- zmniejszenie kosztów pracy manewrowej poprzez łączenie ładunków
w jednym punkcie, - ułatwione śledzenie pojedynczych
wagonów (przesyłek).
Rozwój infrastruktury terminali multimodalnych może przynieść regionom szereg korzyści, do których między innymi możemy zaliczyć.
- zwiększenie udziału kolejowych przewozów w rynku transportowym,
- poprawę w zakresie ochrony środowiska poprzez zmniejszenie ruchu na drogach, co wpłynie na redukcję emisji substancji szkodliwych, w tym gazów cieplarnianych, ograniczenie kongestii na drogach, poprawę bezpieczeństwa i zmniejszenie liczby wypadków,
- zmniejszenie kosztów zewnętrznych funkcjonowania transportu,
- zahamowanie wzrostu ruchu ciężkich zestawów drogowych na drogach, co przyniesie korzyści finansowe związane z ograniczeniem niszczenia nawierzchni dróg, a zarazem wydatków związanych z ich remontami oraz docelowo rozbudową o dodatkowe pasy ruchu,
- poprawę interoperacyjności systemu transportowego,
- wzrost zatrudnienia w obsłudze tego segmentu ładunku, a w efekcie stopniowe przenoszenie zatrudnienia z sektora transportu samochodowego na kolejowy,
- zagospodarowanie terenów kolejowych pod nowoczesną infrastrukturę usługową,
- aktywizację gospodarczą nowych terenów.
Dodatkowe efekty dla regionu, w którym powstaje nowoczesna infrastruktura terminali multimodalnych:
- wzrost konkurencyjności logistycznego systemu regionu oraz kraju poprzez rozwój sieci obsługi logistycznej,
- poprawa wizerunku miejscowości czy regionu – jako sprzyjającego proekologicznym formom transportu,
- realizacja polityki Unii Europejskiej w zakresie emisji gazów cieplarnianych,
- lepsza obsługa potoków ładunków przepływających przez region, a tym samym funkcjonowania lokalnej gospodarki,
- większa atrakcyjność regionu dla firm szukających miejsca na swoją działalność.
Całość dostępna na: „KZA Express” 01(19).