Kluczowe czynniki w kontenerowym transporcie towarów niebezpiecznych
Możemy wyodrębnić następujące czynniki, które wpływają na wielkość przewozów towarów niebezpiecznych drogą kolejową w Polsce:
- koniunktura gospodarcza (w tym zwłaszcza związana z handlem zagranicznym),
- dostępność geograficzna i cenowa kolejowych obiektów infrastruktury przeładunkowej, posiadających możliwość obsługi przesyłek niebezpiecznych,
- stan liniowej i punktowej infrastruktury logistycznej, niezbędnej z perspektywy obsługi przesyłek zawierających towary niebezpieczne,
- przepustowość sieci kolejowej i średnia prędkość handlowa uzyskiwana na niej przez kolejowych przewoźników towarowych.
Powyższe obszary należy uwzględniać w kształtowaniu polityki transportowej Polski, która w założeniach powinna zmierzać do ochrony środowiska, coraz większej zeroemisyjności i ochrony zasobów naturalnych.
Specjalne wymagania
W Polsce ok. 80% towarów niebezpiecznych przewożonych koleją stanowią: ropa i produkty ropopochodne (głównie propan-butan) i kwas siarkowy. Ewentualna utrata kontroli nad procesami ich przewozu może doprowadzić do uwolnienia znacznych ilości substancji o właściwościach palnych, żrących, trujących, promieniotwórczych, wybuchowych itp. Również rozprężenie cieczy lub gazów znajdujących się pod ciśnieniem różnym od atmosferycznego może zagrażać życiu i zdrowiu ludzkiemu oraz prowadzić do zniszczenia lub poważnego skażenia środowiska.
Henryk Zielaskiewicz
Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych STIK RP