Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym (Cz. 2)

Aby móc efektywnie zarządzać przedsiębiorstwem, samo posiadanie wiedzy nie wystarczy, należy odpowiednio ją wykorzystywać, a także chronić przed zagrożeniami – prezentujemy drugą część tekstu o komunikacji w zarządzaniu wiedzą Beaty Pałac.


Artykuł Beaty Pałac dotyczący roli komunikacji w zarządzaniu wiedzą na kolei w „KZA Express” 02(18)/2021.


Prof. Małgorzata Zięba z PG zagrożenia związane z wiedzą dzieli na ludzkie, technologiczne oraz operacyjne. – Do ludzkich zagrożeń związanych z wiedzą należą m.in.: ukrywanie wiedzy, oduczanie się, zapominanie czy brak odpowiednich umiejętności wśród pracowników organizacji. Technologiczne zagrożenia to np. te związane z cyberprzestępczością, mediami społecznościowymi czy digitalizacją. Do operacyjnych zagrożeń należy m.in. marnowanie wiedzy, zagrożenia związane z outsourcingiem czy szpiegostwo przemysłowe – wyjaśnia. Wszelkie działania z zakresu zarządzania wiedzą podejmowane przez organizację powinny świadomie przeciwdziałać tym właśnie niebezpieczeństwom. Stanowić one mogą również swoistą checklistę dla każdego przedsiębiorstwa, które pragnie zweryfikować  stopień, w jakim obecnie zarządza posiadanymi zasobami wiedzy.

Korzyści systemowego zarządzania wiedzą

Warto podkreślić, że beneficjantami rozwiązań z zakresu zarządzania wiedzą są nie tylko same przedsiębiorstwa oraz rynek, ale także osoby zatrudnione w danej organizacji. – Systemowe zarządzanie posiadanymi zasobami wiedzy może przyczynić się do większej stabilizacji przedsiębiorstwa na rynku o dużej fluktuacji pracowników, z uwzględnieniem dynamiki w zakresie obowiązującego prawa oraz przyspieszającej transformacji technologicznej. Sprawne zarządzanie wiedzą to również większe kompetencje i świadomość pracowników, które mogą przełożyć się na realizację coraz bardziej ambitnych planów lub optymalizację realizowanych zadań – tłumaczy dr inż. Andrzej Kochan z PW. – Z kolei rozwój technologii komunikacyjnych, w szczególności rozwiązań cyfrowych, zwiększa możliwości i obniża koszty zarządzania zasobami wiedzy – dodaje.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze „KZA Express” 02(18)/2021.