Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym (Cz. 3)
Jakie są systemy zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym? Jakie są założenia ich funkcjonowania? Czym się charakteryzują? Odpowiedzi można znaleźć w trzeciej części cyklu z serii „Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym”.
Artykuł Beaty Pałac dotyczący roli komunikacji w zarządzaniu wiedzą na kolei w „KZA Express” 02(18)/2021.
Holistyczne zarządzanie wiedzą opiera się na kreowaniu odpowiedniej kultury organizacyjnej firmy. Jej filary to stała wymiana wiedzy oraz tzw. know-how, niespisane nigdzie praktyczne informacje wynikające z doświadczenia pracowniczego, a także działania z zakresu kształcenia ustawicznego (inaczej „uczenia się przez całe życie”). – Wśród metod służących wspieraniu zarządzania wiedzą wymienić można m.in. tworzenie kultury zaufania w firmie i poza nią, dawanie dobrego przykładu pracownikom i innym interesariuszom przez menedżerów czy przedsiębiorców, odpowiednia dokumentacja wiedzy i ograniczanie dostępu do niej osobom niepowołanym, wymiana wiedzy ze współpracownikami, rotacja na stanowiskach pracy, a także szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne – wymienia prof. Małgorzata Zięba z PG. Tradycyjne metody zarządzania wiedzą wdrażane w firmach są coraz częściej wspierane przez nowoczesne rozwiązania technologiczne.
Technologia w służbie zarządzania wiedzą
Współcześnie dostępne oprogramowania pozwalają na wdrożenie kompleksowych rozwiązań umożliwiających tworzenie wirtualnych baz wiedzy, platform wymiany informacji oraz społeczności pracowników. Dzięki tego typu systemom możliwe jest sprawne nawiązywanie kontaktów między zatrudnionymi, zdalne uczenie się i korzystanie z wiedzy ekspertów w danej dziedzinie w dowolnym momencie. Co jest szczególnie istotne przy wyborze systemu informatycznego dla przedsiębiorstwa? Aby realizował on cele skutecznego zarządzania wiedzą, powinien maksymalnie ułatwiać działalność operacyjną oraz wspierać procesy podejmowania kluczowych decyzji w przedsiębiorstwie. Równie ważne jest zapewnienie spójnych i zintegrowanych danych, które stanowić będą materiał do analizy w ramach zastosowanego rozwiązania informatycznego. Częstą sytuacją jest wprowadzanie kilku systemów IT jednocześnie, które niestety nie komunikują się ze sobą, a każdy służy obsłudze innych procesów. Brak integracji prowadzić może do chaosu komunikacyjnego oraz zmniejszonej efektywności w zakresie ustalania dalszej strategii działania organizacji. Ważne jest również informowanie pracowników o celach wdrażania danych systemów, a także przeprowadzenie odpowiednich szkoleń, jak z nich korzystać. Pracownicy powinni być zaangażowani już na etapie ich projektowania, aby mieć pewność, że systemy te będą odpowiadały ich rzeczywistym potrzebom.
Cały artykuł można znaleźć w najnowszym numerze „KZA Express” 02(18)/2021.