Konferencja InterModal 2025 za nami

W dniach 15–17 października 2025 w Warszawie odbyła się VII Międzynarodowa Konferencja Naukowo-Techniczna InterModal. Prezentacje i dyskusje odbywały się w Warszawskim Domu Technika oraz na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej. Zwieńczeniem wydarzenia była wycieczka na terminal Loconi. Patronem medialnym konferencji był magazyn „KZA Express”.

Temat główny tegorocznej konferencji InterModal 2025, organizowanej przez Zarząd Krajowy Stowarzyszenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP oraz Wydział Transportu Politechniki Warszawskiej, brzmiał „Rozwój przewozów intermodalnych istotnym czynnikiem wzrostu gospodarczego regionów”.

Znaczenie rozwoju infrastruktury terminalowej dla wzrostu gospodarczego regionów

Gospodarzem pierwszego dnia obrad był Warszawski Dom Technika NOT. Konferencję zainaugurowali: mgr inż. Henryk Zielaskiewicz – przewodniczący Krajowej Komisji Transportu Intermodalnego SITK RP oraz dr inż. Jacek Paś – Prezes Zarządu Krajowego SITK RP. Pierwszy panel dyskusyjny poświęcony był znaczeniu rozwoju infrastruktury terminalowej w kontekście wzrostu gospodarczego regionów i miast. Perspektywy rozwoju tego sektora przedstawili: Piotr Rachwalski z CPK, Marcin Trela z UTK, dr Mirosław Antonowicz z Organizacji Współpracy Kolei, Sylwia Cieślak-Wilk z Centrum Unijnych Projektów Transportowych, Przemysław Ciszak z Ministerstwa Aktywów Państwowych oraz dr hab. inż. Stefan Akira Jarecki z Politechniki Warszawskiej.

Dwie kolejne sesje, które odbyły się pierwszego dnia konferencji, dotyczyły perspektyw rozwoju transportu intermodalnego w Polsce i potrzeb infrastruktury terminalowej, a także innowacyjności, interoperacyjności i ochrony środowiska naturalnego – czyli tych elementów, które wyróżniają tę gałąź transportu.

Nowoczesne rozwiązania dla operatorów transportu intermodalnego

Drugiego dnia konferencja odbywała się na Wydziale Transportu Politechniki Warszawskiej, a rozpoczęła ją dyskusja nt. możliwych obszarów wsparcia w zakresie nowoczesnych rozwiązań i rozwoju dla operatorów transportu intermodalnego ze strony uczelni, urzędów oraz firm. W dyskusji udział wzięli: Rostislav Vašek z OLTIS POLSKA, Jakub Wojciechowski z KALMAR Poland, dr inż. Maciej Kaczorek z PKP PLK oraz Jakub Styczeń z Euroterminala Sławków.

Kolejne czwartkowe sesje poświęcone były m.in.: urządzeniom i technologiom wspierającym przeładunek jednostek intermodalnych, nowoczesnym systemom IT dla operatorów intermodalnych, a także narzędziom wspierającym cyfryzację i optymalizację operacji w terminalach przeładunkowych.

Prof. dr hab. Maciej Stajniak z Wyższej Szkoły Logistyki w Poznaniu przybliżył także uczestnikom nowe standardy kształcenia logistyków, a dr Michał Zięba z kancelarii Hanton, Szalc, Zięba & Partnerzy omówił bariery rozwoju terminali intermodalnych.

Bogaty program drugiego dnia konferencji InterModal 2025 obejmował również sesję dotyczącą optymalizacji i symulacji procesów transportowych i przeładunkowych. Ciekawe podejście do tych kwestii zaprezentowali naukowcy z Politechniki Warszawskiej: prof. dr hab. Konrad Lewczuk, dr hab. inż. Roland Jachimowski, prof. PW, dr inż. Karol Nehring oraz dr hab. inż. Michał Kłodawski.

Osobna sesja poświęcona była zagadnieniom rozwoju terminali intermodalnych w polskich portach morskich. Bartłomiej Felczyński z Zarządu Morskiego Portu Gdańsk omówił ważną rolę Gdańska – kolejowej bramy Polski do Europy Środkowej i Wschodniej, Grzegorz Bławat z Zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A. zaprezentował aktualną sytuację oraz plany rozwojowe portu w Gdyni w zakresie obsługi ruchu kolejowego, a Zbigniew Chachuła z Bulk Cargo-Port Szczecin przedstawił potencjał intermodalny portu w Szczecinie.

Zamknięciem czwartkowych obrad była sesja o wyzwaniach w projektowaniu terminali intermodalnych na każdym etapie: od opracowania koncepcji po fazę realizacji inwestycji.

Wycieczka na Terminal Loconi

W ostatnim dniu tegorocznej odsłony konferencji InterModal zorganizowano wycieczkę techniczną do Terminala Loconi w Warszawie, która była idealną okazją do zapoznania się z organizacją pracy terminala przeładunkowego. Uczestnicy wycieczki mogli na własne oczy zobaczyć, jak wygląda praca w terminalu intermodalnym, co stanowiło zwieńczenie dwóch dni merytorycznych debat i prezentacji.