Kształcenie pracowników kolei

Szkoły kolejowe mają w Polsce długą historię. Zaczęły powstawać wkrótce po zakończeniu II wojny światowej i miały zapewnić Polskim Kolejom Państwowym stały dopływ wykwalifikowanych pracowników. Nie sposób opisywać historii wszystkich szkół, które powstały w tamtych latach, ale dobrym przykładem jest krakowskie Technikum Kolejowe (obecnie Technikum Komunikacyjne nr 25).

Powołano je do życia w 1949 roku, przekształcając Prywatne Koedukacyjne Gimnazjum Handlowe Towarzystwa Szkoły Kupieckiej, mieszczące się przy ulicy Basztowej 9, w Technikum Ekonomiczno-Kolejowe Ministerstwa Kolei.

Początkowo szkoła kształciła uczniów na dwóch kierunkach: finanse w kolejnictwie i statystyka kolejowa, potem dodano planowanie w transporcie kolejowym. Nieco później, w latach 1953–1954, powstały następne specjalności: zaopatrzenie materiałowe w kolejnictwie, ruch kolejowy, telekomunikacja kolejowa i ekonomika kolei. W roku szkolnym 1959/1960 przemianowano szkołę na Technikum Kolejowe Ministerstwa Komunikacji i utworzono kolejne wydziały: urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego (potem: automatyka urządzeń zabezpieczenia ruchu kolejowego) oraz trakcja elektryczna.

W 1968 roku szkołę przeniesiono do nowych budynków przy ul. Ułanów w Krakowie. W latach 1969–1972 rozpoczęto nauczanie w specjalnościach: sieci i zasilanie, urządzenia elektryczne taboru kolejowego oraz maszyny drogowe. Szkoła przetrwała burzliwe lata 80. i 90. i do dzisiaj kształci potencjalnych pracowników kolei. Gdyby policzyć wszystkich absolwentów tej szkoły, zebrałoby się najpewniej niewielkie miasteczko, liczące ponad 10 tys. osób. Podobne historie mogą opowiedzieć nauczyciele i absolwenci kilkudziesięciu innych szkół kolejowych w Polsce. Dzisiaj, po latach niepewności i traktowania szkolnictwa zawodowego po macoszemu, szkoły kolejowe wracają do łask i cieszą się rosnącą popularnością wśród absolwentów szkół podstawowych.

Wątek wojskowy

Warto wspomnieć o innym, mniej oczywistym miejscu kształcenia pracowników kolei w PRL-u. Istniało wtedy Zgrupowanie Wojsk Kolejowych i Drogowych. Część żołnierzy odbywających zasadniczą służbę wojskową zdobywała kwalifikacje i praktyczne doświadczenie w pracy na kolei – przede wszystkim w zakresie prac budowlanych i remontowych nawierzchni, prac ziemnych, ale także naprawy taboru czy organizacji ruchu kolejowego. Jednostki tego zgrupowania wykonywały także zadania na rzecz Dyrekcji Okręgowych Kolei Państwowych.

Piotr Kołaczek

Autor specjalizuje się tematyce naukowo-technicznej