Nowoczesne rozwiązania kolejowe – przyszłość to CPK (Cz. 2)

Możliwości płynące z rozwoju sieci kolejowej dotyczą wielu obszarów gospodarki, takich jak: transport, turystyka, handel, kończąc na doświadczeniach i potrzebach indywidualnych pasażerów. To także skrócenie czasu przejazdu o co najmniej godzinę pomiędzy większością miast wojewódzkich w Polsce, umocnienie powiązań międzyregionalnych w relacjach do stolicy i pomiędzy centrami regionów. To zdecydowanie mocniejsze zaangażowanie się obszarów naszego kraju w europejskie sieci współpracy naukowej, gospodarczej, handlowej i kulturalnej, ale przede wszystkim – ogromny impuls do dalszego rozwoju miast i regionów, które do tej pory były wykluczone z uwagi na swoje położenie na uboczu ciągów komunikacyjnych.


Zapraszamy do przeczytania drugiej części serii o CPK autorstwa Konrada Majszyka. Cały tekst dostępny na: „KZA Express” 01(19)/2022.


– Bez wątpienia korzyści dla całego systemu transportowego będą olbrzymie, gdyż patrząc na doświadczenia innych krajów, projekty kolei dużych prędkości zmieniały strukturę potrzeb transportowych większości społeczeństwa na korzyść rozwiązań przyjaznych dla środowiska. Pamiętajmy jednak, że tak duże inwestycje potrzebują zaplecza mądrych rozwiązań wspomagających, takich jak PMT czy HRJ – mówi Radosław Kantak.

Jak dobrze planować inwestycje kolejowe

W grudniu 2020 roku spółka Centralny Port Komunikacyjny opublikowała i rozpoczęła udostępnianie – całkowicie nieodpłatnie i dla wszystkich zainteresowanych instytucji i firm – Pasażerskiego Modelu Transportowego (PMT) wraz z sieciową prognozą ruchu. Półtora roku od inauguracji tym nowoczesnym narzędziem dysponuje ponad 30 instytucji: rządowych, samorządowych i prywatnych. Co to jest Pasażerski Model Transportowy? W największym skrócie: to zaawansowany model planistyczny, który uwzględnia transport drogowy, kolejowy i lotniczy. PMT pozwala m.in. na analizy konkurencyjności kolei wobec innych rodzajów transportu. Istotną cechą tego modelu jest możliwość porównania przepływów pasażerskich w transporcie zbiorowym np. z prognozowanym natężeniem ruchu samochodowego.

– PMT pozwoli na wiarygodną i spójną dla obszaru całej Polski prognozę zmian, jakie przyniesie realizacja inwestycji CPK. Dzięki PMT rozwiązania techniczne przygotowywane przez CPK i innych inwestorów będą szyte na miarę, czyli dostosowane do realnych przyszłych potrzeb transportowych –
mówił podczas prezentacji PMT Mikołaj Wild, prezes spółki CPK.

Po więcej zapraszamy na: „KZA Express” 01(19)/2022.