Nowoczesne rozwiązania kolejowe – przyszłość to CPK (Cz. 3)

Model PMT okazał się narzędziem potrzebnym i szeroko stosowanym w planowaniu inwestycji infrastrukturalnych w Polsce. Dotychczas PMT został udostępniony ponad 30 różnym podmiotom. – Łącznie PMT został wykorzystany w ponad 100 opracowaniach i projektach różnych instytucji, w tym w studiach planistyczno-prognostycznych dla nowych linii kolejowych w ramach programu Kolej Plus – mówi Michał Pyzik, koordynator ds. modelowania i prognozowania ruchu w CPK.


Prezentujemy trzeci fragment tekstu autorstwa Konrada Majszyka o CPK. Cały artykuł dostępny na: „KZA Express” 01(19)/2022.


PMT został udostępniony m.in. zarządcom infrastruktury: PKP Polskim Liniom Kolejowym (PKP PLK) i Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a także przewoźnikom kolejowym, np. PKP Intercity, Łódzkiej Kolej Aglomeracyjnej (ŁKA). Narzedzie to wykorzystują również: Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), samorządy (np. urząd marszałkowski w świętokrzyskiem), a także instytucje naukowe, np. Instytut Kolejnictwa.

Jak wynika z prognoz wykonanych przy pomocy PMT, po uruchomieniu Portu Solidarność i oddaniu do użytku nowych linii kolejowych można spodziewać się blisko dwukrotnego wzrostu liczby pasażerów w perspektywie do 2050 roku.: do 120 mln pasażerów rocznie w kolejowym transporcie dalekobieżnym (95 mln pasażerów w pociągach kategorii
Intercity i 25 mln w regionalnych ekspresach). Dla porównania: w 2019 roku – ostatniego przed epidemią COVID-19 – spółka PKP Intercity przewiozła niespełna 49 mln pasażerów.

Całość dostępna na: „KZA Express” 01(19)/2022.