Perspektywy rozwoju dla polskiej kolei

III Forum Wizja Rozwoju w Gdyni koncentrowało się na najważniejszych wyzwaniach stojących przed polską gospodarką. Jeden z paneli dyskusyjnych dotyczył znaczenia Centralnego Portu Komunikacyjnego dla polskiej gospodarki. W dyskusji na temat CPK brali udział: Mikołaj Wild – prezes Centralnego Portu Komunikacyjnego, Agnieszka Bieńko – zastępca dyrektora Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE), Krzysztof Golubiewski – prezes PKP oraz Marcin Horała – pełnomocnik rządu ds. CPK.

 

Centralny Port Komunikacyjny będzie prawdopodobnie największą, najbardziej skomplikowaną i najszybciej zrealizowaną polską inwestycją pierwszej połowy XXI wieku.  Harmonogram inwestycji jest bardzo napięty. Na razie zatrudniająca 200 osób i należąca wyłącznie do Skarbu Państwa spółka Centralny Port Komunikacyjny przygotowuje koncepcję inwestycji, przeprowadza konsultacje społeczne, dba o uzyskanie niezbędnych pozwoleń oraz przestrzeganie przepisów i norm unijnych i krajowych na etapie projektowania. Pierwsza łopata ma być wbita w 2023 roku, a już w 2027 planuje się przyjęcie pierwszego samolotu. Takiego tempa prac nie zakładał dotychczas żaden europejski inwestor, podobny czas realizacji prac udawało się osiągnąć w krajach azjatyckich.

 

Komponent lotniskowy i kolejowy

 

CPK ma łączyć dwa komponenty: lotniskowy, wybudowany przy zaangażowaniu prywatnych inwestorów i Skarbu Państwa, oraz kolejowy. Środki na budowę infrastruktury kolejowej mają pochodzić w znacznej mierze z funduszy unijnych. Już na etapie budowy CPK może być znaczącym impulsem stymulującym polską gospodarkę i wspomagającym ograniczanie bezrobocia. Planowane jest zatrudnienie przy pracach związanych z budową około 90 tys. osób. Po zakończeniu inwestycji może powstać nawet 150 tys. miejsc pracy.

 

Aspekt społeczny – walka z wykluczeniem transportowym

 

Przed laty rozważano koncepcję duopolis: połączenia Warszawy i Łodzi w jeden potężny system miejski. Być może CPK, a właściwie szybka linia kolejowa, która powstanie na jego potrzeby, umożliwi powrót do tej koncepcji. Może być i tak, że z czasem w okolicy Łodzi, Piotrkowa Trybunalskiego, w sąsiedztwie CPK wyrośnie nowe miasto. Niezależnie od tego szybkim dzięki pociągom możliwy stanie się codzienny dojazd z Lublina, Białegostoku do pracy w Warszawie. W ten sposób inwestycja pomoże walczyć z wykluczeniem transportowym, zwłaszcza we wschodniej części kraju.

 

Po stronie kolei

 

Realizacja koncepcji CPK spowoduje, że na przewoźników kolejowych zostaną nałożone nowe obowiązki: odprawa paszportowa i bagażowa pasażerów kontynuujących podróż samolotem już w pociągu, zapewnienie łączonego biletu na pociąg i samolot. Wielkim wyzwaniem będzie zakup (i wyprodukowanie) szybkich pociągów. Szacuje się, że będzie potrzebnych ponad 100 składów o parametrach podobnych lub lepszych od eksploatowanych obecnie pociągów Pendolino.

Nowe pociągi oznaczają nowe miejsca pracy na kolei oraz w przedsiębiorstwach świadczących usługi serwisowe. Zapotrzebowanie na nowe technologie stwarza szanse dla polskich firm poszukujących innowacyjnych rozwiązań w zakresie transportu kolejowego, lotniczego, IT, bezpieczeństwa i wielu innych.

 

CPK to także rozwój kolei, dróg, usług. Jedna wielka inwestycja przyciągnie inwestorów zagranicznych i może zaowocować powstaniem kolejnych przedsięwzięć towarzyszących zasadniczemu celowi: budowie portu komunikacyjnego.