Plany inwestycyjne PKP PLK (Cz. 1)
W czerwcu 2021 roku PKP PLK S.A. opublikowały Zamierzenia Inwestycyjne na lata 2021–2030 z perspektywą do 2040 roku. To bardzo ważny dokument, ponieważ największy w Polsce zarządca infrastruktury kolejowej przedstawia w nim swoje priorytety inwestycyjne i deklaruje, choć w sposób przybliżony, kwoty, którymi będzie dysponował.
Udostępniamy pierwszą część tekstu Piotra Kołaczka z najnowszego numeru „KZA Express” 02(18)/2021.
(Przyp. autora) Przybliżony charakter informacji o środkach wynika stąd, że w chwili redagowania dokumentu nie były znane szczegółowe informacje o wysokości kwot alokowanych dla poszczególnych państw przez Unię Europejską. Te środki odgrywają pierwszoplanową rolę w finansowaniu wielkich inwestycji w infrastrukturę kolejową.
Cele zdefiniowane przez Unię Europejską
Ponieważ lwia część środków na finansowanie inwestycji pochodzi z Unii Europejskiej, muszą być one zbieżne z priorytetami unijnymi. Kierunek działań państw unijnych w najbliższym czasie determinują zaś w największym stopniu trzy dokumenty.
- Europejski Zielony Ład, czyli plan działania na rzecz budowy zrównoważonej gospodarki. Ambitnym celem jest osiągnięcie neutralności klimatycznej do 2050 roku. Aby to osiągnąć, trzeba zredukować emisję substancji szkodliwych. Dla transportu redukcja ma wynieść 90%. To cel łączny dla wszystkich rodzajów transportu: drogowego, kolejowego, lotniczego i wodnego. Obecnie transport drogowy ma 75% udziału w rynku transportowym. Nie uda się zredukować emisji zanieczyszczeń, jeśli część zadań transportowych nie zostanie przeniesiona z dróg na kolej.
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1315/2013 z 11 grudnia 2013 roku w sprawie wytycznych dotyczących rozwoju transeuropejskiej sieci transportowej (TEN-T), niezbędnej dla wewnętrznego rynku Unii. W okresie do 2030–2050 ma powstać sieć o dwupoziomowej strukturze. Część bazowa, której ukończenie planuje się do roku 2030, ma być trzonem systemu transportowego wspomagającym funkcjonowanie jednolitego rynku europejskiego. Warstwa kompleksowa, której ukończenie planuje się do roku 2050, ma uzupełniać sieć bazową na poziomie regionalnym i krajowym. Wspomniane rozporządzenie jest obecnie rewidowane, co może oznaczać zmianę perspektywy czasowej.
- Strategia na rzecz zrównoważonej i inteligentnej mobilności definiuje dziesięć kamieni milowych, których realizacja ma znacząco wpłynąć na kształt transportu w krajach Unii. Wśród celów zapisano podwojenie ruchu kolejowego dużych prędkości do 2030 r. i potrojenie go do 2050 roku Kolejowy ruch towarowy ma wzrosnąć o 50% do 2030 roku i podwoić się do 2050 roku. Nie będzie to możliwe, bez uruchomienia w terminie sieci TEN-T, w tym jej polskiego segmentu.
Zapraszamy do przeczytania całego tekstu w najnowszym „KZA Express” 02(18)/2021.