Przyszłość systemu ERTMS w Unii Europejskiej, cz. 1
W dniach 23–25 kwietnia w Valenciennes we Francji odbyła się międzynarodowa konferencja poświęcona ERTMS (ang. European Rail Traffic Management System – europejskiemu systemowi zarządzania ruchem kolejowym), zorganizowana przez Europejską Agencję Kolejową (ang. European Union Agency for Railways). Tegoroczna edycja była poświęcona przede wszystkim wdrażaniu ERTMS. Omawiano implementacje, które zakończyły się sukcesem, obecny stan systemu ERTMS w Europie oraz perspektywy jego rozwoju.
Wspólna przyszłość kolei
ERTMS jest nadzieją na integrację europejskich linii kolejowych i warunkiem uzyskania pełnej interoperacyjności kolei. Transport kolejowy jest pod tym względem interesującym wyjątkiem. Zarówno transport drogowy, jak i lotniczy zostały ujednolicone dawno temu. Istnieją pewne lokalne różnice dotyczące przepisów, szczegółów technicznych funkcjonowania urządzeń infrastruktury, procedur itp. Mimo tego zarówno ruch kołowy, jak i lotniczy odbywają się płynnie i bezpiecznie, a linie lotnicze i przewoźnicy samochodowi swobodnie poruszają się po wszystkich krajach Unii Europejskiej. Muszą co prawda mierzyć się z pewnymi problemami natury administracyjnej (np. skomplikowany algorytm rozliczania podatku VAT przy przewozach międzynarodowych), ale nie doświadczają przeszkód technicznych uniemożliwiających przejazd albo przelot z miejsca na miejsce.
Kolej, przez dziesięciolecia rozwijana na gruntach lokalnych, to bardzo złożony świat, w którym niemal każdy kraj posiada odrębną infrastrukturę, własne tradycyjne sposoby przekazywania sygnałów maszynistom, własne procedury bezpieczeństwa, regulacje mające na celu zapobieganie kolizjom itp. ERTMS ma zniwelować te różnice, a miarą sukcesu ma być możliwość przejazdu pociągu pomiędzy dowolnymi krajami bez potrzeby dostosowywania się do lokalnych odmienności.