Przyszłość systemu ERTMS w Unii Europejskiej, cz. 3

Obciążenia finansowe, czyli wyzwania po stronie kosztów

Inwestorzy są skłonni zapłacić za urządzenia, usługi i oprogramowanie, które zwiększą ich zyski w możliwie najkrótszym czasie. Taka jest filozofia oceny inwestycji, dlatego jednym z najważniejszych wskaźników jest ROI (ang. return on investment – zwrot z inwestycji). Z punktu widzenia zarządców infrastruktury oraz przewoźników koszty wdrożenia ERTMS są konieczną, ale trudną inwestycją, ponieważ nie przynoszą natychmiastowych korzyści.
Zyski są zbyt małe i zbyt odległe w czasie.

Jest to zgodne z założeniami, ponieważ znaczny wzrost obrotów (a więc i zysków)sektora kolejowego będzie można zaobserwować dopiero w efekcie oddziaływania nowej odsłony europejskiego rynku kolejowego umożliwiającego swobodne przewozy wszystkim uczestnikom.

Do tego czasu (a jest to perspektywa wciąż liczona w dziesięcioleciach) pozostaje minimalizowanie kosztów. Można to zrobić, ograniczając włączanie do systemu ERTMS pojazdów, których okres eksploatacji dobiega końca i które prawdopodobnie zostaną wycofane z eksploatacji przed osiągnięciem dojrzałości ERTMS.