Przyszłość systemu ERTMS w Unii Europejskiej, cz. 5
Konkluzje
Prelegenci podkreślali, że wszyscy zainteresowani rozwojem kolei w Europie są zgodni: nie ma innej drogi niż ERTMS. Nie można uniknąć podnoszenia poziomów zgodności ze standardem dla poszczególnych składników systemu. Zasadniczym elementem, bez którego nie można sobie wyobrazić dalszych kroków, jest wdrożenie sygnalizacji kabinowej we wszystkich nowych pojazdach szynowych oraz w tych użytkowanych obecnie pojazdach, które prawdopodobnie będą eksploatowane po powszechnym wprowadzeniu ERTMS.
Aby zapewnić stały, konsekwentny rozwój ERTMS, należy oprzeć go na solidnych podstawach. Są nimi:
- zarządzanie i koordynacja przez jeden wybrany do tego celu organ (instytucję),
- spójny pomysł na cały system,
- funkcjonalna architektura,
- wsparcie dla powstania jednego wspólnego obszaru transportu kolejowego obejmującego całą Unię Europejską.
Równie istotne jest oparcie na ciągłym rozwoju i badaniach oraz na potrzebach użytkowników. Pomocne będą koncepcje flagowych projektów oraz demonstracje skutecznego działania systemu wdrożonego w pełnej skali.
Równie ważne dla rozwoju idei wspólnego obszaru transportu kolejowego jest wsparcie badań i wdrożeń ze środków unijnych oraz z budżetu poszczególnych państw. Tylko one mogą sobie pozwolić na tak duże inwestycje oraz przyzwolenie na uzyskanie efektu odroczonego w czasie.
Rozwojowi ERTMS pomogłaby synchronizacja realizowanych działań w poszczególnych państwach. Tymczasem stopień zaawansowania prac jest tak zróżnicowany, że gdy dla jednych pewne rozwiązania są zbyt nowoczesne i kosztowne, inni uznają je za przestarzałe i wymagające aktualizacji lub zastąpienia nowymi technologiami.
Niewątpliwie podstawą dalszego rozwoju jest także konsolidacja środowiska ekspertów oraz producentów urządzeń, jak również wymiana doświadczeń, spostrzeżeń i pomysłów na efektywne rozwiązywanie powszechnie występujących problemów. Idealną okazją są spotkania w formule konferencji poświęconych transportowi szynowemu, a w szczególności systemowi ERTMS i innym systemom sterowania ruchem kolejowym.