Sytuacja kolei pasażerskiej w Europie i Polsce

Od czasu do czasu rozwija się dyskusja, podczas której próbuje się znaleźć odpowiedzi na pytania, czy przewozy pasażerskie Polsce odpowiadają stanowi pożądanemu czy wykorzystany jest istniejący potencjał – zarówno kontekście liczby pasażerów, jak infrastruktury. Trudno tu oczywiście obiektywne mierniki, ale można sądzić, że liczba podróży przypadająca na mieszkańca świadczy skali obecności kolei życiu transportowym kraju regionu.

Jest to rzecz jasna wskaźnik nieco zwodniczy, gdyż przeciętne 10 podróży na mieszkańca Polski obejmuje zarówno osoby, które podróżują koleją kilka razy w roku (np. podczas delegacji lub urlopu), jak i grupę określaną jako commuters, czyli osoby dojeżdżające pociągiem do pracy lub szkoły w każdy dzień roboczy (w 2024 roku takich dni było 251). Należy też wziąć pod uwagę, że uczniowie mają więcej dni wolnych, a pracownicy korzystają z urlopów, a zatem możemy przyjąć dla uproszczenia 200 dni, czyli 400 podróży.

Co mówią statystyki?

Jeżeli przyjmiemy teoretyczne założenie, że tacy commuters, korzystający właśnie z kolei, stanowią 5% ogółu mieszkańców (czyli 5000 na 100 000 osób), to zrealizują oni aż 2 mln podróży w roku, a więc (o ile pozostałe osoby w ogóle nie korzystają z kolei) otrzymamy średnio 20 podróży na każdego mieszkańca (w tym: osób pracujących, uczniów i osób nieaktywnych zawodowo). Tylko jedno województwo w Polsce ma lepszy wynik – w woj. pomorskim w roku 2023 wskaźnik ten wynosił 30,1 podróży na mieszkańca rocznie. Wynikałoby stąd, że na każde 100 000 mieszańców Pomorza przypada ok. 3 mln podróży w roku, co przekłada się na aż (tylko?) 7500 commuters. Oznacza to, że 7,5% z każdych 100 000 osób korzysta z kolei jako środka transportu przy dojazdach do pracy lub szkoły (o ile pominiemy pasażerów w ruchu dalekobieżnym).

Z drugiej strony (biorąc pod uwagę, że interesują nas osoby czynne zawodowo, które stanowią nieco mniej niż 50% populacji) można przyjąć, że w województwie, w którym kolej cieszy się największą popularnością w Polsce, mniej więcej co piętnasty czynny zawodowo mieszkaniec wybiera kolej jako środek transportu przy dojazdach do pracy lub szkoły. W skali Polski na 100 000 osób przypada tylko niespełna 1 mln podróży, co oznacza, że w tej liczbie mamy tylko 2500 commuters, co stanowi raptem 2,5% populacji. Tak więc tylko około 5% czynnych zawodowo mieszkańców Polski korzysta regularnie z dojazdów koleją.

Dr inż. Tadeusz Syryjczyk

Przedsiębiorca, minister przemysłu rządzie Tadeusza Mazowieckiego, minister transportu

gospodarki morskiej rządzie Jerzego Buzka, partner Zespole Doradców Gospodarczych TOR