Transport intermodalny – zapewnić bezpieczeństwo
Dla prawidłowej obsługi przedsiębiorstw produkcyjnych oraz sfer usługowej i społecznej, konieczny jest odpowiednio wykształcony system logistyczny, którego podstawą funkcjonowania są systemy transportowe. Transport w logistyce zajmuje około 70% wszystkich funkcji. Jednym z najważniejszych czynników determinujących rozwój gospodarczy jest więc transport wraz rozwiniętą infrastrukturą zarówno liniową, jak i punktową.
Alternatywą dla przewozów samochodowych mogą być przewozy intermodalne, w których pomiędzy dwoma gałęziami transportu zamiast przeładunku bezpośredniego towarów operacje te prowadzi się na opakowaniach, jakimi są zintegrowane jednostki ładunkowe np. kontener, naczepa. Transport kolejowy wydaje się odpowiednim rozwiązaniem przy przewozie dużych partii ładunków niebezpiecznych pomiędzy zakładami posiadającymi bocznice kolejowe na swoim terenie.
Procesy logistyczne w działalności gospodarczej
Logistyka wymaga systemów transportowych, w których występuje równowaga ilościowa i jakościowa, a więc pełna synergia infrastruktury liniowej i punktowej oraz poruszających się po niej środków transportu i przyjętej organizacji. Istotnym elementem jest funkcjonowanie infrastruktury punktowej we wzajemnych powiązaniach, a więc pracującej układzie sieciowym. Prawidłowo funkcjonujące łańcuchy dostaw mają wpływ na płynność produkcji i dostaw produktu. Ma to znaczenie dla wysokości kosztów nie tylko produkcji, ale też dostawy gotowego wyrobu do finalnego klienta. Procesy logistyczne są częścią działalności gospodarczej, dotyczącej przepływu wszelkich materiałów i informacji o nich, w celu zapewnienia ich dostępności oraz zarządzania tymi procesami.
Spójna organizacja łańcuchów transportowych
Działania logistyczne w budowaniu łańcuchów dostaw pojmowane są jako złożony system mogący zostać podzielony na etapy, w których możemy wyłonić poszczególne ogniwa. Warunkiem powodzenia funkcjonowania łańcuchów dostaw jest stworzenie spójnej organizacji, której części przyczyniają się do powodzenia całości. Sprawność całego systemu zależy od najsłabszego ogniwa. Gospodarka rynkowa i ostra walka konkurencyjna pomiędzy firmami logistycznymi wymusiły dużą orientację na klienta, co wiąże się z zapewnieniem kompleksowej obsługi. Wykonawcą tych zadań są przedsiębiorstwa logistyczne i nowoczesne firmy transportowe, które oprócz podstawowej działalności coraz szerzej zajmują się usługami logistycznymi.
Wraz z rozwojem środków transportu, ich zasięgu, prędkości i zdolności przewozowych oraz szybkości przepływu informacji, pojawiły się łańcuchy transportowe wykorzystujące więcej niż jeden środek transportu na całej drodze przewozu towaru.
Przewozy intermodalne w Polsce
Przewozy intermodalne przez ostatnie kilka lat w Polsce rozwijają się w zadowalającym tempie. W 2019 roku praca przewozowa w wyniosła około 7,05 mld tonokilometrów, przewieziono około 19,8 mln ton ładunków. Udział transportu intermodalnego w rynku przewozów towarowych wyniósł odpowiednio 8,32% wg masy i 12,5% wg pracy przewozowej.
Jest to wzrost w stosunku do roku poprzedniego w pracy przewozowej o 14,42% a w przewiezionej masie o 16,4%. Od roku 2015 przyrosty są kilkunastoprocentowe. W roku 2016 w przewiezionej masie osiągnęły wielkość 23,5%a w roku 2017 w pracy przewozowej 21,8%. W roku 2019 przewieziono łącznie 2152 tys. TEU i 1406 tys. UTI.
Rozwój infrastruktury
Znaczący wpływ na rozwój przewozów intermodalnych transportem kolejowym mają wolumeny przechodzące przez terminale portów trójmiejskich. Rozwój infrastruktury terminali DCT, BTC, GCT oraz znaczące zwiększenie ich zdolności przeładunkowych spowodowało przekierowanie przez niektórych armatorów swoich serwisów. Obecnie zdolność przeładunkowa naszych terminali szacowana jest na 5 200 tys. TEU, a po modernizacji i rozbudowie frontu ładunkowego na transport kolejowy DCT zwiększy się o około 300 tys. TEU. Porty morskie planują dalsze inwestycje w zakresie nowych terminali, takie jak Port Centralny w Gdańsku, Port Zewnętrzny w Gdyni oraz nabrzeże kontenerowe w Świnoujściu (o docelowej zdolności przeładunkowej do 1,5 mln kontenerów). Terminal ten ma powstać obok terminala gazowego. Porty Gdynia i Szczecin planują ponadto pogłębienie nabrzeży portowych a sam port w Gdyni budowę nowej obrotnicy. Dalsze inwestycje w infrastrukturę portową są konieczne, by móc konkurować z ofertą portów Europy Zachodniej oraz portami w Rosji i krajach bałtyckich.
Opracowano na podstawie artykułu Henryka Zielaskiewicza opublikowanego w magazynie KZA EXPRESS nr 1/2020.