Transport towarów niebezpiecznych w kontenerach
Zgodnie z oficjalnymi dokumentami UE kolej – obok transportów morskiego oraz wodnego śródlądowego – stanowi najbezpieczniejszą i najbardziej proekologiczną gałąź transportu. To dlatego Unia Europejska kładzie nacisk na usprawnianie połączeń wchodzących w skład korytarzy transportowych z wykorzystaniem przyjaznych środowisku gałęzi transportu.
Takie postrzeganie kolei powinno sprzyjać jej rozwojowi, pod warunkiem, że wprowadzane będą odpowiednie regulacje, które powinny znacznie poprawić jej pozycję konkurencyjną względem transportu samochodowego. W Polsce, wzorem innych państw europejskich, przewozy ładunków, w tym również niebezpiecznych, powinny być stopniowo ograniczane. Niestety obserwując statystykę, możemy jednoznacznie stwierdzić, iż – mimo deklaracji polityków co do podjęcia działań mających poprawić udział kolei w rynku przewozów towarowych – sytuacja jest odmienna.
Henryk Zielaskiewicz
Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych STIK RP