Transport towarów niebezpiecznych w kontenerach – wyzwania dla branży

Inwestycje dotyczące poprawy stanu infrastruktury kolejowej w następujących po sobie perspektywach finansowych dedykowane były w znaczącej mierze przewozom pasażerskim.

Tymczasem jednym z podstawowych warunków koniecznych dla niespowolnionego wzrostu kolejowych przewozów towarów (także niebezpiecznych), jest zwiększenie gęstości siatki odpowiedniej jakości multimodalnych obiektów przeładunkowych, znajdujących się przy liniach kolejowych i zdolnych do obsługi różnych przesyłek, w tym i konwencjonalnych. Potrzebne jest również wsparcie finansowe dla inwestycji służących poprawie stanu technicznego istniejących obiektów lub budowie nowych w regionach, gdzie ich geograficzna dostępność jest niska.

Działania w tym zakresie są niezbędne, żeby wyjść naprzeciw oczekiwaniom rynku potrzebującego bezpiecznych, szybkich, niezawodnych i sprawnych przeładunków oraz powiązanych z nimi operacji logistycznych, a także obsługi administracyjnej przesyłek niebezpiecznych.

Przewozy towarów niebezpiecznych – z uwagi na charakter ładunków – nieodłącznie wiążą się z ryzykiem wystąpienia zagrożenia. Awarie czy kolizje podczas transportu tego rodzaju ładunków mogą spowodować zagrożenie życia bądź degradację środowiska naturalnego i dóbr materialnych nawet na dużych obszarach. Prognozy rozwoju kolejowych przewozów towarów niebezpiecznych są jednak optymistyczne z uwagi na wprowadzenie do prawa krajowego unijnych regulacji, które są ukierunkowane na wzrost bezpieczeństwa transportu lądowego oraz jego zrównoważenie międzygałęziowe. Powinno się to przełożyć na znaczny wzrost konkurencyjności przewozów kolejowych w grupie ładunków zwiększonego ryzyka transportowego.

Henryk Zielaskiewicz

Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych STIK RP