Trendy w przewozach intermodalnych

Analizując wielkości przewozów intermodalnych w Polsce, możemy zaobserwować, iż w 1. półroczu 2024 r. nastąpiły pozytywne zmiany wzrostowe w stosunku do 1. półrocza roku 2023.

Przedstawione dane dowodzą, że zwiększyła się masa ładunku przypadająca na jedną jednostkę intermodalną. Wzrost przewozów intermodalnych w sposób naturalny powoduje zwiększenie liczby przewożonych kontenerów z towarami niebezpiecznymi. By sprostać ich obsłudze, operatorzy przewozowi i terminalowi powinni zatrudniać przeszkolone w tym zakresie kadry.

Podział odpowiedzialności

Za wspieranie działań zapobiegających zagrożeniom dla osób, mienia i środowiska, jakie wynikają z przewozu towarów niebezpiecznych, odpowiedzialny jest doradca do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych, do wyznaczenia którego zobowiązane jest każde przedsiębiorstwo przewożące towary niebezpieczne. Warunki, jakie należy spełnić, aby uzyskać uprawnienia doradcy, są szczegółowo określone w Ustawie o przewozie towarów niebezpiecznych. Organem właściwym w sprawach o nadanie uprawnień doradcy do spraw bezpieczeństwa przewozu towarów niebezpiecznych w zakresie przewozu koleją jest Dyrektor Transportowego Dozoru Technicznego, co reguluje art. 9 ust. 1 pkt. 4e Ustawy z 19 sierpnia 2011 r. o przewozie towarów niebezpiecznych (Dz.U. 2024, poz. 643).

Każdy przedsiębiorca, który prowadzi działalność dotyczącą transportu towarów niebezpiecznych bądź ich załadunku, rozładunku i pakowania, musi przestrzegać ustanowionych przepisów prawa i procedur. Oznacza to m.in., że każdy uczestnik transportu towarów niebezpiecznych ma określone obowiązki, uzależnione od zawartości przewożonej przesyłki.

Największy zakres tych obowiązków jest nałożony na nadawcę przesyłki oraz przewoźnika. Nadawca materiałów musi znać charakterystykę i właściwości towarów, bowiem na tej podstawie dobiera do materiału niebezpiecznego odpowiednie opakowanie, umieszcza na nim nalepki ostrzegawcze oraz sporządza dokumentację przewozową.

Henryk Zielaskiewicz

Ekspert ds. transportu kolejowego w Instytucie Prawa Gospodarczego,
Przewodniczący Krajowej Komisji Przewozów Intermodalnych STIK RP