Unia Europejska dąży do zrównoważenia systemu transportowego

Polityka transportowa wywiera duży wpływ na ekonomię oraz czynniki ogólnospołeczne na całym świecie. Komisja Europejska analizując tę gałąź gospodarki wyznaczyła plan działań, których ostatecznym rezultatem ma być utworzenie jednolitego europejskiego obszaru o konkurencyjnym i zasobooszczędnym systemie transportu.

Działania, które przedstawiono w opublikowanej przez Komisję Europejską w 2011 r. Białej Księdze – Transport do 2050 roku, obejmują rozwój transportu ekologicznego, energooszczędnego i konkurencyjnego. W dokumencie podkreślono konieczność utworzenia korytarzy przewozowych o niskiej szkodliwości dla środowiska, gwarantujących „niezawodność, ograniczone zagęszczenie ruchu i niskie koszty działania”.

Zawarte w Białej Księdze zapisy stwierdzają

 

„Do 2030 r. 30% drogowego transportu towarów na odległościach większych niż 300 km należy przenieść na inne środki transportu, np. kolej lub transport wodny, zaś do 2050 r. powinno to być ponad 50% tego typu transportu.

Ułatwi to rozwój efektywnych ekologicznych korytarzy transportowych. Aby osiągnąć ten cel, musimy rozbudować stosowną infrastrukturę”.

W tym miejscu trzeba nadmienić, że również przedstawiona przez polski rząd „Strategia na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju”  podkreśla znaczenie rozwoju transportu intermodalnego poprzez zwiększenie atrakcyjności oferty kolejowych przewoźników, i rozwój wzorców zrównoważonej mobilności.

Jedną z najważniejszych kwestii poruszanych w kontekście zrównoważenia transportu są koszty zewnętrzne związane z rozwojem transportu. Biała Księga wskazuje też zagrożenia, które wystąpią w przypadku braku podjęcia konkretnych działań, które spowodują m. in.: wzrost emisji CO2, a także pozostałych gazów i innych zanieczyszczeń, zwiększenie hałasu i liczby wypadków, częste zatory komunikacyjne i uzależnienie od surowców naturalnych.

Minimalizacja kosztów

 

Jednym z najważniejszych zadań w tym aspekcie jest wypracowanie wzorców minimalizujących koszty zewnętrzne oraz biorących pod uwagę ich internalizację przez poszczególne środki transportu, co należy rozumieć jako pokrycie przez przedsiębiorców drogowych kosztów, jakie ponosi społeczeństwo i środowisko w związku z ich działalnością. Z analizy „Handbook on external costs of transport” opracowane przez CE Delft, wynika że przewoźnicy kolejowi, płacąc w stawkach za dostęp do infrastruktury, praktycznie całkowicie internalizują swoje zewnętrzne koszty transportu. Natomiast transport drogowy robi to tylko w ok. 50%,. Zatem nie realizuje on zasady, zgodnie z którą internalizacja kosztów zewnętrznych powinna pozwolić na uzyskanie środków na likwidację negatywnego oddziaływania transportu na środowisko, jak np.: leczenie ofiar wypadków drogowych, ograniczanie zanieczyszczeń powietrza, nadmiernego hałasu itp.

Krakowskie Zakłady Automatyki SA, jako firma od lat uczestnicząca w modernizacji infrastruktury kolejowej, przykładają ogromną wagę do wszelkich zmian i deklaracji dotyczących rozwoju transportu kolejowego.

 

Opracowano na podstawie informacji Urzędu Transportu Kolejowego