Wypadki na kolei w roku 2020 (Cz. 4)

Zapraszamy do lektury ostatniego fragmentu tekstu dotyczącego wypadków na kolei w 2022 r.


Pełny tekst można znaleźć na: „KZA Express” 02(18)/2021.


Najpoważniejsze wypadki w roku 2020 wydarzyły się za sprawą błędów ludzi. Nie zawiniły pojazdy, infrastruktura, czy system sterowania ruchem kolejowym. Przyczyny sprowadzają się do złej oceny sytuacji, ignorowania ostrzeżeń, łamania przepisów tak, zdawałoby się, łatwych do zrozumienia, jak zakaz wjazdu na przejazd kolejowy po opuszczeniu zapór albo braku zatrzymania się przed przejazdem i upewnienia się, że tor jest wolny.

Porażająca jest lekkomyślność kierowców, którzy ignorują zagrożenie wbrew oczywistym faktom i zdrowemu rozsądkowi. Zarządcy infrastruktury mogą zrobić w tej sprawie trzy rzeczy:

  • tam, gdzie to jest możliwe, zastępować przejazdy bezkolizyjnymi skrzyżowaniami,
  • podnosić kategorię przejazdów kolejowych i zastępować półzapory zaporami,
  • prowadzić permanentną, zakrojoną na szeroką skalę kampanię społeczną ostrzegającą przed lekkomyślnością.

Wiele wskazuje na to, że w najbliższym czasie transport kolejowy będzie najlepszym lekarstwem na uciążliwość środowiskową transportu drogowego wykonywanego samochodami ciężarowymi. Można oczekiwać wydatniejszej liczby przewozów towarowych, większej zajętości torów. Dlatego rozwiązania w zakresie sterowania ruchem kolejowym i zapewnienia bezpieczeństwa na kolei muszą być intensywnie rozwijane.

Cały artykuł Piotra Kołaczka można przeczytać w najnowszym numerze „KZA Express” 02(18)/2021.