Zarządzanie talentami w branży kolejowej

W branży transportowej jednym z najważniejszych czynników są pracownicy o kluczowych kompetencjach dla danej organizacji. Przedsiębiorcy, który świadomie zarządzają kwestiami związanymi ze swoim personelem oraz posiadaną wiedzą, zyskują przewagę konkurencyjną na dynamicznie zmieniającym się rynku. Jakie są kluczowe aspekty zarządzania zasobami ludzkimi, na które warto zwrócić uwagę w kontekście branży kolejowej?

Podobnie jak w każdym innym sektorze gospodarki, także na stanowiskach kolejowych praca ma charakter mocno zróżnicowany i obejmuje szereg ról i funkcji, zależy nie tylko od wykonywanego zawodu, ale także od rodzaju firmy czy organizacji pracy. Branża kolejowa, ze względu na złożoność realizowanych procesów, wymaga połączenia określonego doświadczenia zawodowego i umiejętności technicznych z zestawem kompetencji miękkich.

 

Najważniejsze kompetencje w sektorze kolejowym

 

Pracodawcy z sektora TSL wśród najbardziej pożądanych cech pracowników od lat wskazują: samodzielność, dobrą organizację pracy, komunikatywność, lojalność oraz elastyczność. Ta ostatnia jest szczególnie cenna w sytuacji dynamicznych zmian, jakie dokonują się w otoczeniu, w jakim operują firmy z sektora TSL.  Potwierdzają to trendy obserwowane przez firmy doradztwa personalnego. W branży transportowej wyraźnie zaznacza się silny wzrost znaczenia uniwersalnych kompetencji miękkich, które definiują zachowania i postawy przyjmowane przez pracownika w określonych sytuacjach. Firmy z tego obszaru poszukują osób, które będą ekspertami w swojej dziedzinie, jednocześnie posiadając kompetencje  związane z nowoczesnymi technologiami i obsługą systemów informatycznych.

 

Priorytetowe aspekty HR

 

W jaki sposób specyfika branży kolejowej wpływa na strategie doboru i zarządzania zasobami ludzkimi w przedsiębiorstwach tego sektora? Punktem wyjścia jest przede wszystkim znajomość branży oraz odpowiednie cechy osób odpowiedzialnych za ten obszar – m.in. ich samoświadomość oraz komunikacja. Istotną rolę w efektywnej rekrutacji w tym sektorze pełni standaryzacja procesu rekrutacji i jego poszczególnych faz, odpowiednio przygotowane opisy stanowisk (z uwzględnieniem kluczowych kompetencji). Duże znaczenie mają także metody angażowania pracowników, dbanie o ich lojalność i satysfakcję, premiowanie kompetencji.

 

Tekst na podstawie artykułu „Zarządzanie personelem w branży kolejowej” autorstwa Beaty Pałac, który ukazał się w magazynie eksperckim „KZA Express” (02)/2020. Partnerem strategicznym magazynu są Krakowskie Zakłady Automatyki S.A.