Transport intermodalny w Polsce wobec pandemii koronawirusa
Rynek transportu intermodalnego w Polsce dynamicznie rośnie. W ostatnich latach udział przewozów intermodalnych w całym towarowym transporcie kolejowym wzrósł z 2 procent do 6 procent.
Według ekspertów przewozy intermodalne niebawem staną się kluczową częścią kolejowego transportu towarowego w Polsce. Co prawda obecnie poziom konteneryzacji przewozów jest w naszym kraju niższy niż w Europie, ale ta różnica będzie się systematycznie zmniejszać. W ostatnich latach segment przewozów intermodalnych rósł w dwucyfrowym tempie.
Niewielki wpływ pandemii koronawirusa na działalność przewozów intermodalnych w Polsce
Przedstawiciele czołowego polskiego operatora przewozów intermodalnych – PKP Cargo – oceniają, że sytuacja związana z rozprzestrzenianiem się koronawirusa do tej pory nie wpłynęła na działalność operacyjną. Wyrażają przy tym nadzieję, że po ustabilizowaniu sytuacji spowodowanej przez pandemię polska kolej będzie miała możliwość realizacji przewozów w transporcie towarów z Chin, gdzie stopniowo rynek się odradza. Zapewniając, że w obecnej chwili sytuacja epidemiczna nie wpływa na przewozy operacyjne i krajowe oraz międzynarodowe przewozy odbywają się płynnie, zastrzegają jednak, że w wyniku pandemii koronawirusa przewozy nie będą rosnąć tak dynamicznie, jak zakładano wcześniej.
Przewaga transportu kolejowego
Kolej ma wielką przewagę nad innymi środkami transportu jako jednego z najbardziej przyjaznych dla środowiska i po wygaśnięciu pandemii będzie mogła ją pokazać w transporcie ładunków. Przedstawiciele PKP Cargo zapewniają, że już teraz obserwują wzrost przewozów z Chin i mają nadzieję na kontynuację tego trendu, podkreślając oczywiście, że w obecnej sytuacji epidemicznej w Polsce PKP Cargo reaguje elastycznie.
Czynniki sprzyjające rozwojowi transportu intermodalnego w Polsce to m.in.:
- Korzystne położenie Polski – na skrzyżowaniu głównych europejskich korytarzy transportowych – wschód-zachód i północ-południe.
- Ukierunkowana na rozwój proekologicznych rodzajów transportu i zmniejszenie zanieczyszczenia środowiska oraz wypadkowości polityka transportowa UE. Jej założenia zawarto w Białej Księdze w 2011 roku.
- Rosnąca wymiana międzynarodowa, która zwiększa popyt na przewozy międzynarodowe.
- Rosnący popyt na przewozy towarów wysoko przetworzonych o wysokiej podatności na technologie transportu kombinowanego.
- Rezerwy zdolności przewozowej transportu kolejowego i perspektywa przejęcia przez kolej części przewozów z transportu drogowego.
Opracowano na podstawie informacji PKP CARGO oraz raportu Perspektywy rozwoju transportu intermodalnego w Polsce, Elżbieta Szepietowska, Joanna Baran, Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie.