Inwestycje kolejowe CPK

Na inwestycje kolejowe CPK składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK. Łącznie to 30 zadań inwestycyjnych i 1789 km nowych linii kolejowych, których inwestorem jest spółka CPK i które mają zostać zrealizowane do końca 2034 r.

W skład każdej ze „szprych” wejdą nowe odcinki, które budować będzie CPK, oraz wyremontowane lub zmodernizowane przez PKP PLK fragmenty już istniejącej infrastruktury. Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z kwietnia 2019 r. nowe odcinki torów zostały włączone do wykazu linii kolejowych o znaczeniu państwowym.

Podstawowym założeniem programu jest to, by z większości dużych polskich miast dało się dotrzeć do CPK i Warszawy w czasie nieprzekraczającym 2,5 godz. Skorzysta na tym cała Polska, choć są miasta, które dzięki budowie CPK odniosą szczególne korzyści. Chodzi o te miejscowości, które obecnie nie mają w ogóle połączeń kolejowych, a zostaną włączone w ogólnopolski system komunikacyjny, jak: Jastrzębie-Zdrój, Łomża, Końskie czy Grójec.

Program Kolejowy CPK to pierwszy od ponad 40 lat kompleksowy pomysł na budowę w Polsce na dużą skalę nowych linii kolejowych. CPK podaje, że 40 proc. pasażerów CPK będzie dojeżdżać koleją.

Fot.: Źródło: CPK

Na podstawie artykułu dyrektora ds. komunikacji i PR CPK Konrada Majszyka zamieszczonego w 3. wydaniu magazynu „KZA Express”