Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym (Cz. 4)
Udostępniamy kolejną część artykułu Beaty Pałac, dotyczącego technologii komunikacyjnych w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym. W dzisiejszym wpisie poznamy opinię eksperta dotyczącą sposobu gromadzenia i używania informacji.
Cały artykuł dostępny na: „KZA Express” 02(18)/2021.
W ocenie dr Andrzeja Kochana z PW w przypadku podmiotów z branży kolejowej stopień wykorzystania technologii komunikacyjnych do systemowego zarządzania wiedzą wciąż nie jest zbyt wysoki, brakuje również integracji na poziomie centralnym.
– Najczęściej stosowanym rozwiązaniem z tego zakresu jest gromadzenie różnych dokumentów w wewnętrznej sieci przedsiębiorstwa w postaci repozytoriów. To rozwiązanie daje możliwość skorzystania z wiedzy przez pracowników, którzy mają taką potrzebę i odpowiednią wiedzę, jak się tym repozytorium posługiwać. Wiele przedsiębiorstw kolejowych posiada własne systemy zarządzania (np. jakością), które składają się z procedur i zasad mających niejako wbudowaną wiedzę dotyczącą przedmiotu działalności. Jest to typowa wiedza operacyjna, która wspomaga sprawne wykonywanie bieżących czynności. Wybrane aspekty wiedzy wspierane są często przez specjalistyczne oprogramowanie, co w wąskim zakresie przynosi bardzo dobre efekty w budowaniu szczegółowej wiedzy. Do ogólnie stosowanych technologii komunikacyjnych można zaliczyć również szkolenia wewnętrzne i zewnętrzne, które służą do przekazywania i odświeżania wiedzy z określonej tematyki – wymienia dr Andrzej Kochan.
Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze „KZA Express” 02(18)/2021.