Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym (Cz. 5)

Wyzwania w zakresie zarządzania wiedzą – przedstawiamy ostatnią część tekstu z serii Komunikacja w zarządzaniu wiedzą w przedsiębiorstwie kolejowym.


Artykuł Beaty Pałac dotyczący roli komunikacji w zarządzaniu wiedzą na kolei w „KZA Express” 02(18)/2021.


Mimo że korzyści wynikające z kompleksowego podejścia do zarządzania wiedzą w przedsiębiorstwie, włączając w to wykorzystanie nowoczesnych technologii komunikacyjnych, są niekwestionowane, wciąż niewiele firm decyduje się na wprowadzenie tego typu rozwiązania u siebie. – Niestety zwiększenie powszechności stosowania podstawowych technik zarządzania wiedzą najczęściej nie pociąga za sobą pogłębiania stopnia ich zaawansowania. Działania związane z zarządzaniem wiedzą są często postrzegane przez firmy jako zło konieczne, co wynika z błędnego przekonania o braku bezpośredniego wpływu zarządzania wiedzą na wytworzenie produktu. Jeżeli ta świadomość się nie zmieni, rozwój technik komunikacyjnych nie zrewolucjonizuje zarządzania wiedzą samoistnie – komentuje dr Andrzej Kochan z PW. Konieczne jest zatem zrozumienie, iż efektywne zarządzanie wiedzą powinno stanowić dla przedsiębiorstw działających w obszarze TSL kluczowy czynnik ich długoterminowej strategii działania. To bowiem na wiedzy, umiejętnościach i innowacyjności pracowników opiera się przewaga konkurencyjna firmy i tylko te z nich, które będą potrafiły zadbać o umiejętne ich wykorzystanie, przetrwają w konkurencyjnych i dynamicznie zmieniających się warunkach rynkowych.

Przy dzisiejszym rozwoju technologicznym zarządzanie wiedzą, podobnie jak inne procesy zarządzania przedsiębiorstwa, nie mogą obejść się bez zastosowania i umiejętnego wykorzystania dostępnych narzędzi informatycznych (np. systemów telematycznych transportu) wspomagających ten proces.

– Biorąc pod uwagę duże znaczenie wiedzy dla organizacji, a także rosnące zagrożenia z nią związane (np. nasilone w czasie pandemii COVID-19 ataki cyberprzestępców), organizacje powinny na bieżąco dokonywać analiz swoich zagrożeń związanych z wiedzą i im aktywnie przeciwdziałać, stosując kompleksowe rozwiązania w tym zakresie – podsumowuje prof. Małgorzata Zięba z PG.

Cały artykuł można przeczytać w najnowszym numerze „KZA Express” 02(18)/2021.