Inwestycje kolejowe CPK nabierają tempa (Cz. 5)

Jak wyglądają prace przygotowawcze polegające na dostosowaniu się do standardów szybkich kolei?

Artykuł Konrada Majszyka o inwestycjach kolejowych CPK można znaleźć na: „KZA Express” 02(18)/2021.


Opublikowane standardy Kolei Dużych Prędkości, opracowane z Instytutem Kolejnictwa i we współpracy z partnerami zagranicznymi, pozwolą zapewnić zachowanie jednolitych parametrów technicznych dla linii projektowanych w różnym czasie przez różne podmioty: spółkę CPK, wykonawców dokumentacji projektowej (studiów wykonalności, koncepcji programowo-przestrzennych, projektów budowlanych), firmy budowlane (odpowiedzialnych za opracowanie projektów wykonawczych) i inne instytucje z branży transportowej, w tym spółki Grupy PKP.

– Bez standardów technicznych KDP nie dałoby się efektywnie projektować ani budować linii kolejowych dużych prędkości, czyli tzw. szprych prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i planowanego lotniska – mówi wiceminister Marcin Horała, pełnomocnik rządu ds. CPK. – To bardzo ważny krok w ramach realizacji części kolejowej programu inwestycyjnego CPK, która jest już mocno zaawansowana – podkreśla.

Całościowy Program Kolejowy CPK zakłada budowę na terenie całej Polski łącznie prawie 1800 km nowych linii, które mają powstać do końca 2034 roku. Na te inwestycje składa się w sumie 12 tras kolejowych, w tym 10 „szprych” prowadzących z różnych regionów Polski do Warszawy i CPK.

Zakres prac, przyjęte harmonogramy i szczegóły przygotowywanych zadań wraz z m.in. zakładanymi czasami przejazdów i korzyściami dla pasażerów można prześledzić na stronie www.kolejnapolske.pl.

Dowiedz się więcej na: „KZA Express” 02(18)/2021.