PERSPEKTYWY DLA SIECI TRAKCYJNEJ ZASILANEJ PRĄDEM PRZEMIENNYM O NAPIĘCIU 25 KV (CZ. 2)

Harmonogram budowy nowych linii zależy od tempa prac nad CPK. Plany zakładają, że prace na kolei rozpoczną się w 2023 roku i będą prowadzone na liniach o łącznej długości około 530 km. W tym czasie pozostałe 1200 km linii będzie w przygotowaniu.


Udostępniamy drugą część artykułu Piotra Kołaczka. Całość można przeczytać na: „KZA Express” 01(19)/2022.


Pierwsza część inwestycji ma się zakończyć w roku 2027, to znaczy w roku planowanego otwarcia CPK. Wtedy też miałyby się rozpocząć prace na kolejnych 450 km linii. Przedsięwzięcie miałoby zakończyć się w roku 2034. Jak widać, perspektywa nie jest odległa, a biorąc pod uwagę ogrom prac, które trzeba wykonać, oraz obszar, na którym prace mają być prowadzone, można się obawiać, że harmonogram przedstawiony przez autorów planu jest optymistyczny. Niezależnie od tego przedsięwzięcie o takiej skali będzie miało niebagatelny wpływ na polski rynek kolejowy i może dać zlecenia wielu firmom.

Rzeczywistość

Według danych Urzędu Transportu Kolejowego opublikowanych w 2020 roku, w Polsce istnieje 18 893,3 km normalnotorowych linii kolejowych. Linie szerokotorowe mają łączną długość 567,3 km z czego 524,3 km przypada na Linię Hutniczą Szerokotorową. W „Roczniku Statystycznym” Głównego Urzędu Statystycznego z 2018 roku znajduje się informacja, że długość zelektryfikowanych linii kolejowych w Polsce wynosi 11 900 km.

Po więcej zapraszamy na: „KZA Express” 01(19)/2022.