Zarządzanie transportem kolejowym w sytuacjach kryzysowych (Cz. 1)

Sytuacje nagłe i kryzysowe, takie jak wojna w sąsiednim kraju, prowokują do stawiania pytań dotyczących roli transportu kolejowego w logistyce obronnej, a także do poruszania kwestii związanych z przewozem towarów i osób w nowych…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 7)

Więcej o brytyjskiej terminologii kolejowej i specyfice ruchu kolejowego na wyspach w dzisiejszym artykule! Udostępniamy ostatni fragment artykułu dr. inż. Tadeusza Syryjczyka. Pełny tekst można znaleźć w najnowszym numerze „KZA…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 6)

Bardzo ciekawą i poruszającą historię można przeczytać w opowiadaniu Berło na portalu Prywatne Koleje Covalusa. Berło już dawno nie było w oficjalnym użyciu, aczkolwiek na pewnej linii dyżurni ruchu czasami dawali je maszyniście... Prezentujemy…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 5)

Gdy ruch na szlaku nie był ściśle wahadłowy i czasami kolejno w tym samym kierunku jechało kilka pociągów, pojawił się problem. Najprostszym wyjściem – ale odchodzącym od zasady, że warunkiem wjazdu na szlak jest posiadanie odpowiedniego…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 4)

Prostym, bardzo wiarygodnym i pewnym sposobem zapewnienia, aby na jednotorowej linii był tylko jeden pociąg było berło lub, m.in. w Wielkiej Brytanii, token (miał kształt krążka) przypisane do konkretnego szlaku. Prezentujemy…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 3)

Kolej ma spore zasługi w upowszechnianiu narzędzi komunikacji również dlatego, że często jedyny aparat telegraficzny w okolicy był na stacji kolejowej. Mimo to przepisy przewidywały postępowanie na wypadek całkowitej przerwy łączności…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 2)

W rozwoju kolei pomógł elektryczny telegraf przewodowy, który powstał w 1833 roku w Getyndze i opierał się na zmianie kierunku prądu w obwodzie przez nadawcę i obserwacji odchylenia igły magnetycznej w pobliżu tego przewodu…

Berło historyczne, mistyczne i wirtualne (Cz. 1)

Podstawowym problemem bezpieczeństwa ruchu kolejowego było, jest i będzie zapewnienie, aby w danym odcinku czasu na jednym torze, a ściślej – stosując bardziej sformalizowaną terminologię: w odstępie lub szlaku niepodzielonym na…

Inwestycje kolejowe CPK nabierają tempa (Cz. 5)

Jak wyglądają prace przygotowawcze polegające na dostosowaniu się do standardów szybkich kolei? Artykuł Konrada Majszyka o inwestycjach kolejowych CPK można znaleźć na: „KZA Express” 02(18)/2021. Opublikowane standardy…

Inwestycje kolejowe CPK nabierają tempa (Cz. 4)

Co nowego w inwestycjach CPK? Trasa Warszawa – Łódź zostanie wydłużona do Wrocławia, a docelowo też do Poznania. Dzięki temu powstanie szybkie połączenie kolejowe, którego koncepcja od swojego kształtu bywa nazywana „igrekiem”.…