Bocznice i terminale w kolejowych łańchucach dostaw (Cz. 2)

Dzięki inwestycjom możliwy jest rozwój infrastruktury punktowej. Dotyczy to zarówno modernizacji już istniejącej infrastruktury, jak i budowy nowych obiektów infrastrukturalnych. Realizacja inwestycji wymaga sprzyjających uwarunkowań formalno-prawnych. Proces powstawania nowej infrastruktury powinien wyprzedzać możliwość rozwoju transportu w stosunku do potrzeb (inaczej mówiąc: powinien on wyprzedzać potrzeby transportowe). Wynika to m.in. z długiego czasu potrzebnego na budowę obiektów infrastrukturalnych. W inwestycjach tego rodzaju bardzo ważnym, a zarazem długotrwałym jest proces pozyskania wszystkich zgód i decyzji administracyjnych. Okres budowy od podstaw terminala intermodalnego wynosi ok. 2–3 lat.


Prezentujemy drugi artykuł z serii o bocznicach i terminalach, autorstwa Henryka Zielaskiewicza. Pełny tekst można znaleźć na: „KZA Express” 02(20).

Konfiguracja sieci transportowej stanowi punkt wyjścia dla rozwoju nowoczesnych form obsługi logistycznej. Dla rozwoju kolejowego transportu ładunków niezbędne są transeuropejskie, stałe i szybkie przewozy pomiędzy dużymi obiektami infrastruktury usługowej, takimi jak: terminale intermodalne, railporty czy centra logistyczne. Do infrastruktury generującej znaczne potoki ładunków możemy też zaliczyć duże bocznice kolejowe. Takie uwarunkowania są czynnikami sprzyjającymi integracji różnych gałęzi transportu we wspólnie realizowane łańcuchy transportowe. Dla sprawnych łańcuchów logistycznych najbardziej nadają się przewozy intermodalne. Pomiędzy uczestnikami tego typu łańcuchów transportowych powinna dominować nie konfrontacja, lecz daleko idąca współpraca. Wymaga to jednak ścisłego partnerstwa oraz dzielenia się informacjami z partnerami. Partnerstwo logistyczne, będące warunkiem tworzenia sieci logistycznej z racji swoich związków z rynkiem i klientami, wymaga współpracy opartej na odpowiednich zasadach. Pomimo licznych barier w rozwoju transportu kolejowego w Polsce – jeżeli spełnione zostaną czynniki takie jak: partnerstwo w zakresie budowania łańcuchów dostaw, właściwe relacje z nabywcami usług, zwiększenie elastyczności oraz znaczne skrócenie czasu zawierania kontraktów – jest szansa na przełamanie niekorzystnych spadkowych trendów pokazujących udział tej gałęzi transportu w rynku. Aby jednak te uwarunkowania mogły w sposób istotny zwiększyć wykorzystanie kolei w budowaniu łańcuchów dostaw, konieczna jest znacząca poprawa infrastruktury liniowej i punktowej dla ruchu towarowego, w tym wzrost liczby bocznic kolejowych.

Więcej ciekawych artykułów pod: „KZA Express” 02(20).